0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z |
VAD |
De VAD, voluit de Veluwse Autodienst, busmaatschappij van 1923 t/m 1981. Het logo van de VAD gaat van de jaren vijftig t/m 1969 getooid met een vliegend hert, vanaf 1970 wordt overgegaan op het logo, zoals hieronder staat afgebeeld. In 1981 volgt er een fusie tussen de VAD en de Flevodienst (vanaf de oprichting in 1959 een dochteronderneming van de VAD en de Salland) tot de Verenigde Autobus Diensten (VAD), waarbij de logo's van de (Veluwse) VAD en de Flevodienst in elkaar worden gevoegd. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst, logo en fusiediagram: autobussenwebsite.nl |
Verenigde Autobusdiensten VAD |
De VAD, voluit de Verenigde Autobusdiensten VAD, busmaatschappij ontstaan in 1981 uit de (Veluwse) VAD en de Flevodienst. In resp. 1982 en 1983 worden de stadsdiensten van Schutte in Zwolle en Nefkens in Amersfoort overgenomen. In 1994 volgt er een fusie met Centraal Nederland en het Nieuwegeinse gedeelte van Westnederland tot het nieuwe bedrijf Midnet. tekst, logo en fusiediagram: autobussenwebsite.nl |
VAGU |
De VAGU, voluit de Fa. Verenigde Autobusdiensten Gouda-Utrecht, voor 1954 opererend onder de naam Fa. Blom en Zanen, de Verenigde Autobusdiensten 'Gouda-Utrecht', is een busbedrijf in Oudewater dat van 1942 t/m 1987 een buslijn verzorgt op het traject Utrecht - De Meern - Montfoort - Oudewater - Haastrecht - Gouda. Vanaf dat jaar gaat de lijn over naar Westnederland. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst en fusiediagram: autobussenwebsite.nl |
Van Hool |
Van Hool, carrosseriebouwer in Koningshooikt. Opgericht in 1947, failliet in 2024. O.a. VDL neemt het bedrijf over.
tekst: autobussenwebsite.nl |
Vancom |
Vancom, busmaatschappij van Amerikaanse afkomst, verzorgt tussen 1994 en 2002 het openbaar vervoer in Zuid-Limburg. Daarna doorverkocht aan het Britse Arriva. In 1997 aankoop van het GVB in Groningen, maar na enkele weken doorverkocht aan Arriva, omdat Vancom geen groeimogelijkheden in het noorden ziet.
tekst: autobussenwebsite.nl |
VAVO |
De VAVO, voluit de Fa. Vereenigde Autovervoerondernemingen 'Van Iperen en Verhoef', is een busbedrijf dat van 1941 t/m 1958 het busvervoer verzorgt in de Lopikerwaard op de lijn Utrecht - Jutphaas - IJsselstein - Jaarsveld - Lopik - Schoonhoven. In 1958 komt de vergunning op naam van de nieuwe NV VIVAVO te staan, terwijl de VAVO als holding gaat opereren van de VIVAVO, de UVO en Van Eldik. Op de bussen blijft het embleem van de VAVO vermeld staan. Zie ook: VAVO-Historie Zie ook: Zwart-Wit Goud van Oud, Busbrief 145 Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 tekst en organogram: autobussenwebsite.nl |
VBN |
VBN, voluit: Vervoerbewijzen Nederland, bedrijf opgericht in 1989. Coördineert de productie, distributie en verkoop van de nationale vervoerbewijzen. In 2011 worden de werkzaamheden van VBN gestaakt, omdat de nationale vervoerbewijzen dan niet meer geldig zijn. tekst: autobussenwebsite.nl |
VDL | |
Van der Veen |
W. van der Veen is een busonderneming die vanaf 1935 een busdienst onderhoudt tussen het dorp Grouw en NS-station Grouw-Irnsum. Van der Veen neemt deze dienst in 1935 over van ondernemer J. Tasma die deze dienst rond 1930 is begonnen. In 1969 stopt Van der Veen met de busdienst, nadat zijn bus is afgekeurd en tot die tijd rijdt hij met een huurbus. De VVV start in 1970 zomer- en vrijdagdiensten op dezelfde route evenals het jaar daarop. Daarna is de dienst definitief opgeheven. In 1971 rijdt namens de FRAM buslijn 13 tussen Joure en Leeuwarden, ook via het NS-station Grouw-Irnsum en het dorp Grouw. In 1981 wordt lijn 13 omgenummerd naar 95, vanwege de ingebruikname van de mobilofoon en de daarbij ongewenste doublure in de lijnnummers. Tijdens de dienstuitvoering van Van der Veen is dit lijn 6 van de NTM en rijdt deze alleen via Irnsum en de rijksweghalte van Grouw om concurrentie met Van der Veen te voorkomen. Zie ook: Autobuskroniek 06-1998, blz.128-129 Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 tekst: autobussenwebsite.nl |
VEBO |
VEBO, voluit Vlielands Eerste Busonderneming, is een busbedrijf dat tussen 1947 en 1960 actief is op Vlieland. Het bedrijf is opgericht door de op dat moment op Vlieland woonachtige aannemer S. Hofstra. Doordat Hofstra in 1960 plotseling overlijdt gaat het busbedrijf over op de BTO van ondernemer A. Boon. Zie ook: 90 jaar autobusdiensten op Vlieland, E. Duijff - Autobuskroniek 01-2024, blz. 9 t/m 23 Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 tekst: autobussenwebsite.nl |
Veldhuis |
Veldhuis, voluit Fa. B. Veldhuis & Zn., is een vervoerder die van 1924 t/m 1994 een buslijn onderhoudt op het traject Dinxperlo - Aalten - Winterswijk. In 1986 neemt de GSM de vergunning over, waarop Veldhuis op basis van een kilometervergoeding de lijn verzorgt. Hiertoe huurt Veldhuis een aantal streekbussen bij de GSM en voorziet ze van eigen wagenparknummers. In 1994 wordt Veldhuis volledig door de fusiemaatschappij GVM overgenomen. In 1998 houdt de lijndienst in deze vorm op te bestaan. Zie ook: Met de GTW-bus onderweg, P. van der Meer - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789059612365 Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl |
Velox |
De Velox, voluit de NV Autobusdienstonderneming Velox is een busbedrijf in Andelst dat van 1942 t/m 1966 lijndiensten verzorgt in het gedeelte van de Betuwe tussen Rhenen, Arnhem, Tiel en Nijmegen. In 1966 volgt samen met de ETAO (Tiel) en Van Ballegooijen (Haaften) een fusie tot de BSM (Betuwse Streekvervoermaatschappij). Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl |
Veolia Transport |
Veolia Transport Nederland, busmaatschappij, onderdeel van Veolia Transport/CGEA. In 1997 neemt CGEA voor 70% deel aan Lovers Rail, maar trekt daar al snel de stekker uit. In 2001 neemt CGEA onder de naam Connex de BBA over. Inmiddels Veolia geheten neemt het ook Stadsbus Maastricht en Arriva in Zuid-Limburg over. Veolia is voornamelijk actief in het zuiden des lands en hanteert de huisstijl wit met rode biezen/schortplaten. In 2012 gaat Veolia samen met het Franse bedrijf Transdev verder onder de naam Veolia Transdev. In 2018 verkoopt Veolia haar aandeel aan Transdev, zodat voor nieuwe concessies de naam Veolia geheel uit het openbaar vervoer verdwijnt.
tekst: autobussenwebsite.nl |
VEONN |
De VEONN, voluit de Vervoersonderneming Noord-Nederland, busmaatschappij ontstaan in 1996 door een fusie tussen de DVM/NWH en de FRAM. In 1999 wordt de VEONN samen met de GADO (onderdeel van de Hanze Groep) in Groningen overgenomen door het Britse Arriva. De huisstijl van de VEONN is van oorsprong wit met licht- en donkerblauwe schortplaten, maar veel bussen blijven de oude huisstijlen van FRAM, DVM en DVM/NWH (alsmede ESO/VSN-streekgeel) houden. De aanvankelijke naam voor het fusiebedrijf is Noordnet, maar een bedrijf in Drachten met dezelfde naam maakt bezwaar. tekst: autobussenwebsite.nl |
Vereeniging |
De Vereeniging, voluit de NV Autobusiensten Vereeniging, is een busbedrijf gevestigd te Jutphaas die autobusdiensten verzorgt onder vlag van de De Twee Provinciën. Zie daar verder. Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst en logo: autobussenwebsite.nl |
Verheul |
Verheul, carrosseriebouwer in Waddinxveen van 1900 t/m 1970. Verheul is o.m. bekend geworden van de Holland Coach-streekbus en de LVB, het model carrosserie dat bekend zal worden als de gele steekbus. In 1970 wordt de fabriek van Verheul door een brand verwoest.
tekst: autobussenwebsite.nl |
Verhoef |
Verhoef, voluit: Autobusonderneming Verhoef, busmaatschappij voornamelijk gespecialiseerd in groepsvervoer. Onderhoudt tussen 1925 en 2001 lijn 183 Woerden - Driebruggen v.v. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl |
versterkingsbus |
Versterkingsbus, extra bus die tijdens het spitsuur een lijndienst ondersteunt. Dit kan de reguliere vervoerder doen, maar vaak wordt ook de hulp ingeroepen van een touringcarbedrijf.
tekst: autobussenwebsite.nl |
VETAG |
VETAG, afkorting van Vehicle Tagging. Met dit systeem worden de verkeerslichten beïnvloed waardoor de autobussen en trams sneller kruispunten kunnen oversteken.
tekst: autobussenwebsite.nl |
VIRM | |
VIVAVO |
De VIVAVO, voluit de NV Van Iperen en Verhoef's Autovervoerondernemingen 'VIVAVO', opererend vanuit Schoonhoven, is van 1958 t/m 1968 het nieuw-opgerichte bedrijf dat de lijndiensten tussen Utrecht en Schoonhoven via o.a. Jutphaas, IJsselstein en Jaarsveld van de VAVO in de Lopikerwaard verzorgt. Hierbij fungeert de VIVAVO als dochterbedrijf van de VAVO, terwijl de VAVO als holding opereert voor de VIVAVO, de UVO en Van Eldik. Op de bussen van de VIVAVO blijft het logo van de VAVO in gebruik. In 1968 gaat de lijndienst over naar de De Twee Provinciën. Zie ook: VAVO-Historie Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 tekst: autobussenwebsite.nl |
Volvo | |
Voor U |
Voor U is van 2006 t/m 2013 een overkoepelende productnaam (kwaliteitsstempel) van het openbaar vervoer van de Bestuursregio Utrecht. Het stempel is te zien op alle wagens van de vervoerders Connexxion en het GVU. tekst: autobussenwebsite.nl |
voordeelurenkaart |
Voordeelurenkaart, kaart waarmee op HOV-snelbussen of (NS-)treinen in de voordeeluren kortingskaartjes kunnen worden gekocht. Met de komst van de Interliner in 1994 is de voordeelurenkaart van de NS ook op de Interliner geldig. Medio 2000 wordt het NS-tariefsysteem afgeschaft op de Interliner, dus is daar ook de NS-voordeelurenkaart ongeldig. De HOV-vervoerders komen met een eigen voordeelurenkaart. De NS gaat begin 2012 over op een nieuw assortiment abonnementen die niet zijn gebaseerd op voordeeluren, maar op spits- en daluren. De voordeelurenkaart wordt voor nieuwe treinabonnees afgeschaft; bestaande abonnees mogen de voordeelurenkaart blijven gebruiken. Dit zal blijven voortduren t/m 2019. De voordeeluren bij de NS zijn iedere werkdag na 9.00 's ochtends. De voordeeluren bij HOV-snelbussen zijn meer ingedeeld volgens het schema zoals dat bij de NS vanaf 2012 met de nieuwe abonnementen zal zijn, totdat de nationale vervoerbewijzen en het HOV-tarief (en dus ook de bijbehorende voordeelurenkaart) bij de HOV-snelbussen wordt afgeschaft. tekst: autobussenwebsite.nl |
vooroverbouw |
Vooroverbouw of vooroverhang. De afstand tussen de voorzijde van de wielbasis en de voorkant van de (tram-)bus.
tekst: autobussenwebsite.nl |
VSL |
Het VSL, voluit het Verenigd Steekvervoer Limburg, busmaatschappij van 1978 t/m 1995, ontstaan uit de EBAD, VADAH, NAO en de LTM. Vervolgens overnames van Mulder, Meussen (1980), Valk (1981), IAO-Van Kan (1984) en IAO-Römkens (1986). In 1995 volgt er met de Zuidooster een fusie tot de Hermes-Groep.
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
tekst: autobussenwebsite.nl |
VSL-Nummersysteem |
VSL-nummersysteem, systeem van wagennummers toegepast bij het VSL. Het nummersysteem op de bussen van het VSL bestaat uit het laatste cijfer van het jaartal, een koppelteken (-) en een volgnummer. Het nummersysteem wordt ook gebruikt bij voorganger LTM. Uit het volgnummer kan worden afgeleid of een bus beginnend met 8-... uit 1968, 1978 of 1988 komt. Voorbeelden: 6-133 is een bus uit 1966 met volgnummer 133, 8-157 is een bus uit 1968 met volgnummer 157, 9-201 is een bus uit 1969 met volgnummer 201, 6-902 is een bus uit 1986 met volgnummer 902, etc.
tekst: autobussenwebsite.nl |
VSN | |
VSN-1 |
VSN-1, in 1999 de overkoepelende naam voor de busbedrijven Midnet, NZH, Oostnet en ZWN-Groep. Daarna gaat VSN-1 verder onder de naam Connexxion.
tekst: autobussenwebsite.nl |
VSN-2 |