0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z |
TAD (Tholen) |
De TAD, voluit de Coöperatieve Vereniging Thoolse Autobusdiensten 'TAD' U.A., gevestigd te Tholen, is een bedrijf dat een vergunning heeft voor diverse lijnen uitgevoerd door drie bedrijven op het eiland Tholen in de provincie Zeeland.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
TAD (Twente) |
De TAD, voluit de Twentse Autobus-Dienst: Fa. J.W. Bos & Zn. gevestigd in Enschede is een autobusbedrijf dat onder die naam vanaf 1923 enkele lijnen rondom Hengelo en Enschede exploiteert. Uiteindelijk blijft de lijn Enschede - Losser - Overdinkel over die in 1955 wordt verlengd naar Gronau. Er bestaat een rechtstreeks traject tussen Losser en Overdinkel en een omweg-traject via Glane. In 1982 wordt de lijn samengevoegd met de TET-lijn Ootmarsum - Oldenzaal - Losser, waarvan een aantal ritten nog door de TAD worden uitgevoerd. In 1984 gaan de lijndiensten in zijn geheel over naar de TET. Daarnaast heeft de TAD nog een tourafdeling en deze wordt voortgezet tot 1993 waarna er een fusie komt met Arke onder de naam Arke-TAD en vanaf 2009 TAD Tours. In 2015 is TAD Tours overgenomen door Gebo Tours. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
tariefaftopping |
Tariefaftopping geeft aan wanneer het maximumbedrag van een OV-tariefstelsel wordt bereikt. Reist men met een magnetische vervoerkaart (bijv. de Londense Oyster card) een maximum aantal kilometers, dan wordt een dagprijs in rekening gebracht, m.a.w. er wordt dan geen bedrag meer afgeschreven. Daar er in Nederland vele ingewikkelde tariefstelsels naast elkaar bestaan, kent de OV-chipkaart deze luxe helaas niet. In sommige gevallen bestaat er wel een tariefaftopping per rit, maar dit
wordt teniet gedaan als er met inchecken weer een nieuwe rit wordt begonnen.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
tariefeenheid |
Een tariefeenheid is een eenheid die (nagenoeg) overeenkomt met het werkelijk aantal afgelegde kilometers. In het HOV-vervoer (en ook op de trein) maakt men gebruik van kaartjes waarvan de prijzen gebaseerd zijn op het aantal tariefeenheden.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
teltreden |
Teltreden zijn opverende treden van een trap voorzien van een sensor, waarmee men het aantal passagiers kan tellen dat de bus verlaat (meestal zijn deze teltreden bij de middenuitstap bevestigd). Tegenwoordig hebben de vervoerders een ander middel om de passagiersstromen te meten, namelijk de OV-chipkaart. Bovendien zijn de meeste streekbussen voorzien van een (gedeeltelijk) lage vloer, dus is er ook geen trap meer.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
W.C. Tensen |
W.C. Tensen is van 1930 t/m 1980 een autobusbedrijf dat het vervoer verzorgt in het oostelijk deel van Utrecht. Als huisstijl wordt al spoedig een donkerrode kleur gekozen, wat tot het eind in 1980 standhoudt. Vanaf 1937 is Tensen een trouw afnemer van Volvo. In 1980 wordt het westelijke lijnennet opgeslokt door Centraal Nederland en het oostelijke net door de VAD. Het wagenpark gaat in zijn geheel over naar de VAD. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
TESO |
De TESO, voluit NV Texels Eigen Stoombootonderneming, vanaf 2007 Koninklijke NV Texels Eigen Stoombootonderneming, is een bedrijf dat vanaf 1907 een bootdienst onderhoudt tussen het vasteland vanaf Den Helder naar het eiland Texel. Daarnaast verzorgt de TESO van 1942 t/m 1971 een autobusdienst op het eiland zelf. Omdat deze onderneming verliesgevend is, wordt deze per 1971 dienst afgesplitst en ondergebracht in de Autobusonderneming Texel (AOT). Zie ook: De website van de TESO (externe link) Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
TET |
TET, voluit: Twentse Elektrische Tramweg-Maatschappij, bus- en tramwegmaatschappij van 1923 t/m 1999. Aanvankelijk begonnen als trambedrijf met de bediening van de lijn Enschede - Glanerbrug, waarna deze in 1933 wordt opgedoekt, ontwikkelt de TET zich tot busbedrijf met een lijnennet rondom Almelo, Hengelo, Enschede en Oldenzaal. Na de bedrijven Winkel, NOT/WATO, ONOG, RCT en TAD overgenomen te hebben, onstaat er in 1997 een samenwerking met de GVM als voorbereiding op een fusie onder de naam Oostnet. Uiteindelijk komt er in 1999 een fusie tot het grotere Connexxion. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst en fusiediagram: autobussenwebsite.nl | ||||||||
traject |
Een traject is een bepaalde route tussen twee plaatsen.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
trajectabonnement | |||||||||
trambus |
Trambus, type autobus met de voorinstap voor de vooras. Andere varianten zijn de torpedofrontbus en de frontstuurbus. Een trambus is in te delen in drie gedeelten: nl. de vooroverbouw (waar ook de voorinstap zit), de wielbasis en de achteroverbouw.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
treinstam |
Treinstam, samenstel van treinwagons van hetzelfde type, die met elkaar kunnen worden uitgewisseld.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
treinstel |
Treinstel, samenstel van treinwagons van hetzelfde type, die onder normale omstandigheden nooit met elkaar worden uitgewisseld. Uitwisseling zal alleen plaatsvinden in bijzondere gevallen zoals schade, verandering van het treinstel of gevolg van oorlogshandelingen (dit laatste gebeurt veelvuldig met alle wagons die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn afgevoerd en naderhand weer zijn teruggekomen). Bij de NS en de overige treinvervoerders gaat een treinstel altijd gepaard met een treinstelnummer.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
Trio |
Trio, is een busbedrijf gevestigd te Boskoop dat van 1925 t/m 1968 een lijdienst onderhoudt op het traject Boskoop - Gouda. Gaandeweg komen de aandelen in handen van de Citosa en zodoende verzorgt de Trio de diensten op de vergunning en voor rekening van de Citosa. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Historie Citosa - Openbaar Vervoer in Boskoop Zie ook: Autobusonderneming Trio verzorgde het personenvervoer van Boskoop via Hazerswoude naar Leiden - Rijnlandse Geschiedenis Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf (zie bij Trio) tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
Tripperpas |
Tripperpas, digitaal betaalmiddel in de stad Groningen tussen 2001 en 2003. Dit systeem wordt gedurende die periode in diverse stadsbussen uitgeprobeerd. Voorloper van de OV-chipkaart.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
trolleybus |
Trolleybus, autobus waarbij er stroom van de bovenleiding wordt onttrokken. Dit type bus is alleen nog in Arnhem te zien. Tussen 1989 en 2009 rijdt er ook in Gent één trolleybuslijn.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
TSN |
TSN, voluit: Technoservice Nederland in Waddinxveen is een bedrijf dat wagenparken van OV-bedrijven beheert en onderhoudt. TSN heeft na het faillissement van carrosseriebedrijf Den Oudsten in Woerden in 2001 de onderdelen en kennis overgenomen.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
Twee Provinciën |
De Twee Provinciën of TP, voluit NV Vervoermaatschappij 'De Twee Provinciën' is een vergunninghoudende organisatie gevestigd in Rotterdam, die van 1942 t/m 1974 de volgende bedrijven het busvervoer laat verzorgen:
In 1974 worden alle lijnen toegevoegd aan het vervoersgebied van Westnederland. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst en logo: autobussenwebsite.nl | ||||||||
Tweede Generatie |
Tweede Generatie, benaming voor de reeks felrode stadsbussen die in 1982 als opvolger gelden voor de wijnrode CSA-stadsbus uit de jaren zeventig. Er zijn ook reeksen in in andere kleuren uitgevoerd: bij de Stadsdienst Zwolle zijn ze blauw en bij de Enhabo in Landsmeer lichtbruin. Zie verder bij CSA-II.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
Twents |
Twents, vervoersnaam van Connexxion en Syntus in Twente. De bussen van Twents zijn net zoals bij de vroegere TET rood uitgevoerd en het materieel is gestandaardiseerd op Berkhof Ambassador 200. tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
Ugarte |
Ugarte is sinds 1990 een Argentijnse carrosseriebouwer in Saladillo in de provincie Buenos Aires. Er worden bussen gebouwd op chassis van Mercedes Benz, Scania, Agrale en Volkswagen. Foto: Andrzej Otrȩbski, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons Omschrijving: Mercedes Benz/Ugarte-bus van vervoerder MOCBA als lijn 59 in Buenos Aires in Argentinië Zie ook: De website van Ugarte tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
Utrechtse sneltram |
Utrechtse sneltram, verzameling van twee sneltramlijnen die rijden tussen Utrecht - Nieuwegein-Zuid v.v. en Utrecht - IJsselstein v.v. De infrastructuur wordt ontwikkeld door de NS en busmaatschappij Westnederland zorgt van het begin af aan in 1983 voor het vervoer. De sneltrams zijn geel/oranje van kleur. In 1994 wordt het Nieuwegeinse gedeelte van Westnederland, waaronder deze sneltrams, overgeheveld naar het nieuwe bedrijf Midnet en vanaf 1999 komt de sneltram in handen van Connexxion. De sneltrams worden overgespoten in de Connexxion-huisstijl. Foto: Jan Oosterhuis, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons Omschrijving: Westnederland 5001 in Nieuwegein (1982). tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
UVO |
De UVO, voluit de Utrechtse Vervoer-Onderneming, is een busbedrijf in Utrecht dat van 1957 tot 1968 een lijn verzorgt op het traject Utrecht - Vleuten - Haarzuilens - Kockengen. De lijn wordt in 1957 overgenomen van de KABO (Kockengense Autobus-onderneming) die dit ruim dertig jaar heeft gedaan. De UVO is een dochteronderneming van de VAVO gevestigd te Schoonhoven (ZH). Een eigen wagenpark heeft de UVO niet; er wordt gebruik gemaakt van de bussen van de VAVO, waarbij bus 67 het opschrift UVO-Utrecht heeft gehad. In 1968 gaat de lijn over naar Maarse & Kroon. Zie ook: VAVO-Historie Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl |