0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z
radstand
Radstand, de afstand van de wielen bij een draaistel voor trams en treinen. Zie ook bij wielbasis.
tekst: autobussenwebsite.nl
RAGOM
De RAGOM, voluit NV Ridderkerksche Auto-Garage- en Omnibusmaatschappij, is een garage en busbedrijf gevestigd te Ridderkerk die autobusdiensten verzorgt onder vlag van de De Twee Provinciën. Zie daar verder.

tekst en logo: autobussenwebsite.nl
Railhopper
Railhopper, bijnaam voor het stoptreinmaterieel '90. Zie aldaar.
tekst: autobussenwebsite.nl
RCT
RCT, voluit Reiscentrale Twenthe: Fa. J.G. ten Bloemendal & Zn. verzorgt tussen 1957 en 1977 de stadsdienst te Hengelo. Deze neemt zij in 1957 over van de TET. RCT is ook verantwoordelijk voor het personenvervoer naar diverse industrie zoals Heemaf, Machinefabriek Stork, KNZ en HSA. Daarnaast bestaat er nog een reisafdeling, die in 1975 wordt verdeeld onder de TAD, Harmanni en Sijpkes.
In 1972 blijkt de stadsdienst niet winstgevend genoeg, waarop de gemeente financieel moet bijspringen. Om te voorkomen dat de gemeente teveel in de melk krijgt te brokkelen in de tourafdeling, wordt de stadsdienst afgesplitst in een aparte BV met de naam HADO (Hengelose Autobus Dienst-Onderneming). In 1977 gaat de stadsdienst terug naar de TET.
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
Regioliner
Regioliner, type vervoer voor snelle regionale verbindingen, in 2005 voor het eerst gelanceerd in de regio Haarlem / IJmond. Het gehele assortiment strippenkaarten en abonnementen is geldig op de Regioliner. Na 2011 is de OV-chipkaart het geldige betaalmiddel.

tekst: autobussenwebsite.nl
reiskostenforfait
Reiskostenforfait, bedrag als gevolg van reiskosten dat men van de belasting mag aftrekken. Zie verder bij OV-verklaring reiskostenforfait.
tekst: autobussenwebsite.nl
RET
De RET, voluit de Rotterdamse Elektrische Tram, tram- en busmaatschappij opgericht in 1878. Vanaf 1904 opererend onder de naam RET.

Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
Rijrichtinghendel
De rijrichtinghendel in een trein (of tram of andersoortig tractievoertuig) dient om de rijrichting van het voertuig in te stellen. Aangezien het in de reizigersdienst zelden voorkomt dat er achteruit moet worden gereden, staat deze tijdens de rit meestal in de stand vooruit. Als de trein toch in tegengestelde richting verder moet (hetzij door vertrek vanaf een kopstation, hetzij door kopmaken tijdens de rit), dan zet de machinist de rijrichtinghendel in de stand uit, verplaatst zich naar de cabine aan de andere zijde van de trein en zet de rijrichtinghendel aldaar in de stand vooruit.
Aangezien de trein zich dus in twee richtingen moet verplaatsen is het ook noodzakelijk de besturing der motoren zo in te richten dat deze in beide richtingen kunnen draaien. In zijn algemeenheid geldt voor gelijkstroom-seriemotoren dat de rijrichting veranderd kan worden door enerzijds de richting van de magnetische flux (ϕ) of anderzijds de richting van de ankerstroom (Ia) te veranderen.
Bij draaistroommotoren kan men dit bereiken door de aansluitingen van twee van de drie fasen om te wisselen.

Klik op de afbeelding voor een vergroting. Klik daarna op het witte kruis rechtsboven of druk op de toets [F5] om de afbeelding te sluiten.

Afbeelding 1: Principeschakeling waarbij de gelijkstroommotor enerzijds door richtingverandering van de magnetische flux (ϕ) en anderzijds van de ankerstroom (Ia) van draairichting kan worden veranderd. S1 is hierbij de rijrichtinghendel (zie daarvoor het stroomkringschema voor de stuurstroom). Voor de duidelijkheid is ook de hulppoolwikkeling B1-B2 (die de werking van het ankerdwarsveld moet tegengaan) weergegeven. In de schakeling is niet de remwerking voor beide richtingen opgenomen.

Zie ook: Energie-omzetting S6/EN, Transformatoren en roterende omzetters, E.H. Knol, Th.P. van Pelt (1995) - Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar Educatief, ISBN 90-236-07235
tekst: autobussenwebsite.nl
ritnummer
Ritnummer, nummer van de rit van een lijnbus. Het nummer wordt meestal aangegeven door de cijferklappers die bij de voorruit bevestigd zijn (als dit tenminste niet vergeten wordt en ook als de cijferklappers aanwezig zijn). Het ritnummer is terug te vinden in de dienstregeling van de vervoerder.
tekst: autobussenwebsite.nl
rittenkaart
Rittenkaart, nummer van de rit van een lijnbus. Het nummer wordt meestal aangegeven door de cijferklappers die bij de voorruit bevestigd zijn (als dit tenminste niet vergeten wordt en ook als de cijferklappers aanwezig zijn). Het ritnummer is terug te vinden in de dienstregeling van de vervoerder.
tekst: autobussenwebsite.nl
R-Net
R-net, Netwerk van openbaar vervoer rondom Amsterdam. Per 2011 hebben alle bussen een gemeenschappelijk rood/grijze huisstijl vergezeld met een logo van R-net. De diensten worden uitgevoerd door de OV-bedrijven Connexxion en EBS voor zolang de concessies duren.

tekst: autobussenwebsite.nl
Rode Duivel
Rode Duivel, bijnaam voor dieselmaterieel met een rode kleur. Zie verder bij DE3. Zie ook bij DE1/DE2.
tekst: autobussenwebsite.nl
RodL
NV Reederij op de Lek of Ro/dL is een rederij gevestigd te Kinderdijk die autobusdiensten verzorgt onder vlag van de De Twee Provinciën. Zie daar verder.

Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst en logo: autobussenwebsite.nl
Roland
Roland, voluit de Noord-Nederlandse Verkeersmaatschappij Roland, vanaf 1950 N.V. Roland's Garage- en Touringcarbedrijf, verzorgt tussen 1938 en 1964 de 43 km lange busdienst Woldendorp - Groningen. Het is een voortzetting van de WADS (Woldjer Auto-Dienst Siddeburen) en directeur D. van der Ploeg weet vanaf dat moment de lijn in fases te verlengen. In 1948 loopt de vergunning voor de busdienst weliswaar af, maar de Roland mag van de GADO de lijn gedurende 15 jaar blijven rijden, waarna de lijn overgedragen dient te worden. Daarnaast is de Roland ook nog actief in het touringcarwezen en als zodanig lid van reisbureau Cebuto Groningen. Het embleem is ontleend aan ridder Roland, die in de achtste eeuw als ridder verblijft aan het hof van keizer Karel de Grote.
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
Routemaster
Routemaster, serie dubbeldeksbussen van AEC en carrosseriebouwer Park Royal Vehicles, gebouwd van 1958 t/m 1969 en in regulier gebruik in Londen tot en met 2005. Op twee toeristische lijnen worden er nog Routemasters ingezet. Daarbij zijn de oude AEC-motoren vervangen door nieuwere, zoals o.m. exemplaren van Cummins en Iveco. Kenmerken van de Routemaster zijn de rode kleur, de open achterdoorgang en de half cab. De Routemaster is een highbridge-dubbeldekker, die vanwege viaducten e.d. niet zomaar op elke route buiten Londen kan worden ingezet. Een exemplaar van de Routemaster is te bekijken in het Haags Busmuseum.
tekst: autobussenwebsite.nl
RTM
De RTM, voluit de NV Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij, is een bedrijf dat van 1878 t/m 1978 tram- en busdiensten verzorgt rondom Rotterdam en Zeeland. In 1904 worden de activiteiten rondom Rotterdam afgestoten aan de RET. Bij het honderdjarig bestaan worden alle diensten van de RTM overgenomen door het nieuwgevormde bedrijf ZWN. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Website van de Stichting v/h RTM (externe link)
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl