0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z |
O 305 |
O 305, Type stads-/streekbus van Mercedes Benz. Is in de jaren zeventig en tachtig te vinden bij vervoermaatschappij Westnederland.
De bus is onderdeel van een naar VÖV-(Verband Öffentlicher Verkehrsbetriebe)richtlijnen gebouwde Duitse standaardbus eerste generatie. Andere busmerken met hetzelfde model die in Duitsland rondrijden zijn Büssing, Magirus-Deutz, MAN en Ikarus.
tekst: autobussenwebsite.nl |
O 317 |
O 317, type stads-/streekbus van Mercedes Benz, voorloper van de O 305. In de jaren zeventig rijden er in Nederland voornamelijk gelede versies rond, bij Westnederland met een opbouw van Den Oudsten (met twee brede deuren in de voorwagen en twee smalle deuren in de volgwagen) en bij het Amsterdamse GVB met een carrosserie van Hainje.
De volgwagen is in beide gevallen een fabrikaat van Schenk.
tekst: autobussenwebsite.nl |
O 405 |
O 405, type stads-/streekbus van Mercedes Benz. Deze bus is vanaf 1987 vooral te vinden op de stadsdienst van Groningen en in de streekdienst van de OAD en Westnederland. De bus is onderdeel van een naar VÖV-(Verband Öffentlicher Verkehrsbetriebe)richtlijnen gebouwde Duitse standaardbus tweede generatie. Gelijkwaardige modellen zijn de MAN SL 202 en de Neoplan N 416, die alleen in Duitsland rijden. Opvolger van de O 405 is de Citaro. Andere busmerken met hetzelfde model die in Duitsland rondrijden zijn Büssing, Magirus-Deutz, MAN en Ikarus. Zie ook: De streekbus, P. van der Meer - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-296-8 tekst: autobussenwebsite.nl |
O 408 |
O 408, type streekbus van Mercedes Benz. Deze bus is vooral te vinden in de jaren negentig bij de FRAM, de GADO en Westnederland. Daarnaast ook nog bij Arriva en Connexxion. Opvolger van de O 408 is de Integro. Andere busmerken met hetzelfde model die in Duitsland rondrijden zijn Büssing, Magirus-Deutz, MAN en Ikarus. Zie ook: De streekbus, P. van der Meer - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-296-8 tekst: autobussenwebsite.nl |
OAD |
De OAD, voluit de Overijselsche Autobusdiensten of Overijselsche Autobusdiensten of OAD Reizen, is een busmaatschappij en touringcarbedrijf vanaf 1942. Het openbaar vervoer behelst een gebied met Deventer, Holten, Rijssen, Almelo en Hengelo als belangrijkste plaatsen. Belangrijkste wapenfeit qua technische vernieuwing van het materieel is de introductie van één der eerste lagevloersbussen in 1978 van BOVA en DAF: de X-Press. De OAD blijft het streekvervoer in het zojuistgenoemde gedeelte van Overijssel verzorgen, waarna Syntus dat via een openbare aanbesteding overneemt. In 2013 gaat de OAD, zowel het busbedrijf als de bijbehorende reisorganisaties, failliet. Er vindt een doorstart plaats van het busbedrijf dat de nadruk legt op het tourvervoer, hoewel de OAD-bussen ook wel eens als versterkingsbussen zijn aan te treffen. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl |
Van Oeveren |
Van Oeveren is een busbedrijf dat vanaf 1927 tot heden autobusdiensten uitvoert op Schouwen-Duiveland, sinds 1951 als onderaannemer van de RTM en haar rechtsopvolgers. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl |
olijfgroen |
olijfgroen, de kleur van de NS-treinen volgens het kleurenschema van 1921, ook wel stand- of donkergroen genoemd. De olijfgroene kleur gaat gepaard met rode biezen, zowel aan de kopzijden als aan beide zijkanten. In principe worden alle NS-treinen van deze kleuren voorzien, maar in 1934 wordt hiervan afgeweken bij de komst van het dieselmaterieel DE3. Deze worden namelijk zilvergrijs. In tegenstelling tot wat diverse documentatie doet vermoeden (en belichting van foto's uit die tijd), wordt mat '54 (het hondekopmaterieel) nooit in olijfgroen afgeleverd, omdat dat dan het kleurenschema van 1953 reeds in werking is getreden.
tekst: autobussenwebsite.nl |
omBC/omC |
omBC/omC, serie verbrandingsmotorrijtuigen (ontbrandings- of oliemotorrijtuigen) van de NS, bedoeld voor lokaalspoorwegen. Bepaalde series zijn voorzien van een benzinemotor, andere weer van een dieselmotor. De overbrenging bij dit type motorrijtuig gebeurt in alle gevallen op mechanische wijze. De letters BC en C geven de klasse-aanduidingen aan (zie ook bij bakcode). Er bestaan zowel vierassige als twee-assige exemplaren; de laatste worden Ome Keesjes genoemd, naar het hoorspelfiguur van de VARA-radio uit de jaren dertig. In 1937 verschijnt de eerste serie stroomlijnmotorrijtuigen in olijfgroene kleur. De kopvorm zal vanaf 1940 nog gebruikt worden voor het dieselelektrisch treinmaterieel DE5 en elektrische treinstellen mat '40. Zie ook: Dieseltreinen in Nederland, C. van Gestel, B. van Reems - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-975-5 Zie ook: NS-motorrijtuigen omBC en omC, M. van Oostrom - Uitgeverij Uquilair, ISBN 90-71513-60-2 Zie ook: Langs de rails: Motorrijtuigen omBC en omC ("Ome Ceesje"), N. Spilt tekst: autobussenwebsite.nl |
onderliggend net |
Onderliggend net, verzameling van streekbussen die eveneens deel uitmaken van het HOV-snelbusnet. Doel van dit net is om reizigers van een HOV-snelbus ook met een streekbus, die hetzelfde traject volgt, te laten rijden (bijv. als een reiziger een HOV-snelbus gemist heeft). Zo ontstaat er een hoogfrequente verbinding tussen twee plaatsen. Ook moet de reiziger de mogelijkheid worden geboden om een goedkopere (en langzamere) busverbinding te nemen. Van het onderliggend is op veel plaatsen niet meer over, ook omdat op bepaalde HOV-lijnen geen toeslag meer geldt. In zekere zin zou men een lijnnet van streekbussen ook als een onderliggend net van een net van snel- en stoptreinen kunnen bestempelen.
tekst: autobussenwebsite.nl |
ONOG |
ONOG, voluit Autobusonderneming ONOG: Herm. J. Roeloffzen is de naam van een busbedrijf die tussen 1925 en 1945 twee busdiensten onderhoudt tussen Oldenzaal, Denekamp, Rammelbeek en Nordhorn enerzijds en Oldenzaal en Gronau anderzijds. De letters ONOG betekenen dan ook: Oldenzaal-Nordhorn, Oldenzaal-Gronau. Bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog worden de diensten gestaakt. Het betekent het definitieve einde van de dienst tussen Oldenzaal en Gronau. Pas in 1957 is er weer sprake van volwaardige lijn tussen Oldenzaal en Nordhorn. In 1976 gaat de lijn over naar de TET. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 tekst: autobussenwebsite.nl |
Onze Tram |
Onze Tram, OT, voluit NV Auto-Onderneming "Onze Tram", is een busbedrijf in Rossum dat van 1924 t/m 1983 lijnen verzorgt in de Bommelerwaard. Oprichter A. Haima de Vries kiest de naam "Onze Tram", omdat deze een aansluiting is op de stoomtram vanuit Nijmegen, hoewel zijn onderneming alleen maar autobussen bezit. In 1983 worden de lijnen van "Onze Tram" ondergebracht in het lijnennet van de BBA. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf Zie ook: Onze Tram op Langs de wegen, gearchiveerd 17 maart 2014 tekst en fusiediagram: autobussenwebsite.nl |
Oosterom |
Oosterom, voluit NV Autobusonderneming Gebr. Oosterom, is een busbedrijf dat van 1955 t/m 1971 een tweetal stadslijnen en een lijn Beverwijk - Wijk aan Zee verzorgt. Deze lijnen gaan in januari 1970 op in de NACO. Daarnaast heeft het bedrijf een touringcarafdeling, die in 1989/1990 wordt verdeeld onder Beentjes & De Bruin en Jan de Wit. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf Zie ook: WABO op Langs de wegen, gearchiveerd 18 maart 2014 tekst: autobussenwebsite.nl |
Oostnet |
Oostnet, samenwerkingsverband tussen de GVM en de TET vanaf 1997, ter voorbereiding van een fusie. Uiteindelijk zal er in 1999 een fusie komen tot het grotere Connexxion. tekst: autobussenwebsite.nl |
Den Oudsten |
Den Oudsten, Carrosseriebouwer in Woerden, opgericht in 1926, failliet gegaan in 2001. Aanvankelijk begonnen als Den Oudsten & Domburg; vanaf 1947 gaat Domburg in Montfoort verder met een eigen carrosseriefabriek. Na het faillissement heeft Technoservice Nederland de onderdelen en kennis van Den Oudsten overgenomen, om de huidige Den Oudsten-bussen nog op de weg te houden. tekst: autobussenwebsite.nl |
OV Fryslân |
OV Fryslân (OV Friesland) is de nieuwe huisstijl als de twee bestaande busconcessies in de provincie Friesland samengaan in één grote concessie. Maar ook in het PvE van 2015 heeft de provincie deze huisstijl reeds geïntroduceerd voor de concessie Zuidoost-Friesland, Vlieland, Terschelling en Ameland die ingaat in de winter van 2016. De bus is voorzien van een collectie Makkumer tegeltjes met daarop (bekende en onbekende) inwoners van Friesland afgebeeld. De zijtekst "Mei elkenien, foar elkenien" (Fries voor "Met allen, voor allen") is het motto van het coalitie-akkoord uit mei 2015 van de partijen CDA, VVD, SP en FNP die deelnemen aan de Gedeputeerde Staten. Het nieuwe Friese vervoersgebied heeft ongeveer de grootte van het vervoersgebied van de FRAM vanaf de oprichting van deze vervoerder in 1971 tot en met 1974 - het moment dat de Zuidwesthoek wordt overgenomen - maar is kleiner dan het FRAM-gebied tussen 1979 en 1995. Het gebied ten zuiden van Lemmer (de voormalige ZWH-lijnen in de Noordoostpolder), de lijnen in het Westerkwartier in de provincie Groningen (het voormalige ESA-gebied dat de FRAM in 1979 heeft overgenomen), alsmede de busverbinding De Blesse - Steenwijk - Meppel vallen er buiten. Zie ook: NOF, NTM, LAB, LABO, ZWH, ESA, FRAM, VEONN, Frysker, Frysk Ferfier tekst: autobussenwebsite.nl |
OV-chipkaart |
OV-chipkaart, openbaar-vervoerkaart voor Nederland, waarmee op een digitale manier voor het openbaar vervoer betaald kan worden. Deze kaart vervangt vanaf 2011 alle vervoersbewijzen. In tegenstelling tot bijv. de Londense Oyster card, is de OV-chipkaart een domme kaart, die alleen maar ritten kan registreren en berekenen, zonder daarbij rekening te houden met een eventuele tariefaftopping (price capping). Het is wel mogelijk om op de OV-chipkaart (kortings-)abonnementen te laden, waardoor de berekening van de prijs wordt beïnvloed. tekst: autobussenwebsite.nl |
OV-info |
Website met informatie over de nationale vervoerbewijzen (strippenkaarten en abonnementen). Is inmiddels opgeheven. Zie ook: OV-info (gearchiveerd op 26 juni 2003) tekst: autobussenwebsite.nl |
OV-jaarkaart |
OV-jaarkaart, jaarkaart, waarbij men voor een jaar gebruik kan maken met alle vormen van het openbaar vervoer. Afgeschaft in 2021 voor particulieren, voor de zakelijke reiziger nog wel verkrijgbaar (onder de naam OV Vrij).
tekst: autobussenwebsite.nl |
OV-studentenkaart |
OV-studentenkaart, OV-studentenjaarkaart, Studenten-OV-jaarkaart of SOV-kaart, OV-jaarkaart voor studenten, sinds 1991 ingevoerd en tot 1994 op alle dagen van de week onbeperkt geldig, vanaf 1994 volgt er een splitsing met twee varianten, de kaart die door de week onbeperkt geldig is en in het weekend te gebruiken als kortingskaart (weekkaart) en de kaart die in het weekend onbeperkt geldig is en door de week te gebruiken als kortingskaart (weekendkaart). Met de invoering van de OV-chipkaart in 2011 als drager, heet de studentenkaart tegenwoordig studentenreisproduct.
tekst: autobussenwebsite.nl |
OV-Verkeerslicht |
OV-verkeerslicht, verkeerslicht speciaal voor openbaar vervoer. Het verkeerslicht bevindt zich aan het einde van een busbaan en kent een rood sein voor wachten, een wit sein voor voor doorrijden en een oranje (geel) sein als waarschuwing. Afhankelijk van de positie van het witte licht wordt aangegeven of de bus rechtdoor gaat of moet afslaan (naar links of rechts). Bij het verkeerslicht is vaak ook nog een indicatielus onder het wegdek aangebracht, waardoor met behulp van een VETAG-systeem het verkeerslicht kan worden beïnvloed.
tekst: autobussenwebsite.nl |
OV-verklaring reiskostenforfait |
OV-verklaring reiskostenforfait, formulier waarop het reiskostenforfait (woon-/werkverkeer) ingevuld kan worden. Het bedrag wordt bepaald door het tarief van het maand- of jaarabonnement van het openbaar vervoer. Zie ook: Verdere informatie over dit onderwerp tekst: autobussenwebsite.nl |
Oyster Card |
Oyster card, openbaar-vervoerkaart voor Londen, waarmee op een digitale manier voor het openbaar vervoer betaald kan worden.
tekst: autobussenwebsite.nl |