0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z |
NACO |
De NACO, voluit de Nederlandse Autocaronderneming, is een bedrijf opgericht door F.A. de Raadt en J. Kistemaker in Purmerend (vanaf 1951 Alkmaar) dat van 1923 t/m 1972 lijndiensten verzorgt in de noordelijke helft van de provincie Noord-Holland. Opmerkelijk is dat de lijnen worden geïdentificeerd met letters i.p.v. de gebruikelijke lijnnummers. De NACO onderhoudt ook samen met de NTM, gevestigd in Heerenveen, een sneldienst over de Afsluitdijk tussen Alkmaar enerzijds en Leeuwarden en Heerenveen anderzijds. De lijncode voor de bus naar Heerenveen is hierbij SC, waardoor er op de film "SC Heerenveen" staat geprojecteerd. De voetbalclub in Heerenveen bestaat dan al, maar nog niet onder die naam. In de lente van 1971 worden de autobusdiensten vanuit Bergen van de NHADO bij de NACO gevoegd. Het jaar daarop in de zomer van 1972 gaat de NACO op in de in 1931 opgerichte NZH, gevestigd in Haarlem, waardoor de NZH voortaan ook in het noorden van Noord-Holland is te zien. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst en logo: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NAL |
NAL, voluit NAL: Fa. P. en P.M. Langhout, waarbij NAL oorspronkelijk Nieuwkoop-Alphen-Leiden betekent, is een reisbusbedrijf dat van 1925 t/m 1980 lijndiensten onderhoudt in het gebied tussen Leiden, Alphen a/d Rijn, Woerden, Wilnis en Nieuwveen. In 1980 gaan deze lijnen over naar Centraal Nederland. De reisafdeling, dan opererend onder de naam Peter Langhout Reizen gaat in 2020 failliet. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nachtbus |
Nachtbus, busdienst bedoeld om de mensen van het uitgaansleven (in al dan niet dronken staat) 's nachts weer thuis te brengen.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nationaal-tariefsysteem |
Nationaal-tariefsysteem, verzameling van nationale vervoerbewijzen geldig in het stads- en streekvervoer. Zie ook: OV-info (gearchiveerd op 26 juni 2003) tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NBM |
De NBM, voluit de NV Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij, vanaf 1949 de Nederlandse Buurtspoorweg Maatschappij, openbaar-vervoer-bedrijf van 1951 t/m 1973. Fuseert daarna met Maarse & Kroon tot Centraal Nederland. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nederlandse Spoorwegen |
N.V. Nederlandse Spoorwegen, openbaar-vervoerbedrijf dat voornamelijk het treinvervoer in Nederland verzorgt. Opgericht in 1917 als belangengemeenschap, in 1938 verder als zelfstandig bedrijf. De NS is ook nauw betrokken bij o.m. de bouw van het (in Nederland gefabriceerde) stroomlijnmaterieel, bedoeld voor de reizigersdienst. Aanvankelijk heeft de NS ook een vinger in de pap bij het streekvervoer, totdat in 1989 het VSN wordt opgericht. De NS moet voor het eerst haar monopolie prijsgreven als in de zomer van 1996 Lovers Rail een treindienst begint tussen Amsterdam en IJmuiden. Enkele jaren later worden meer treinverbindingen door andere vervoermaatschappijen verzorgd. De NS neemt nog wel steeds het volledige hoofdrailnet voor haar rekening. Met de aankoop van Italiaanse treinen van het het type V250 van de Italiaanse treinenfabrikant AnsaldoBreda in 2004 en bedoeld voor het Fyra-net, doet de NS (samen met de Belgische NMBS) de miskoop van zijn leven. De treinen hebben zoveel gebreken dat ze slechts één jaar op het spoor dienstdoen. Het NS-logo wordt in 1968 ontworpen door Gert Dumbar, in dienst bij het ontwerpbureau Teldesign. Zie ook: Langs de rails: Historie van de Nederlandse Spoorwegen, N. Spilt Zie ook: Langs de rails: Lovers Rail: concurrentie op het spoor, N. Spilt Zie ook: Langs de rails: Fyra (V250), N. Spilt tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nefkens |
Nefkens, busmaatschappij in Amersfoort opgericht door Henri Nefkens, verzorgt het stadsvervoer aldaar tussen 1946 en 1982. Vanaf dat moment worden de diensten overgenomen door de VAD. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Autobusbedrijf Henri Nefkens Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
netmaandkaart |
Netmaandkaart, Zie bij N-ster-abonnement.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
New Flyer |
New Flyer, voluit New Flyer Industries is sinds 1986 een Canadese fabrikant voor integraalbussen gevestigd in Winnipeg. Men produceert bussen voornamelijk voor Canada en de Verenigde Staten van Amerika. Van 1986 t/m 2002 bestaat er een band tussen de Nederlandse bussenproducent Den Oudsten in Woerden en New Flyer, doordat eigenaar Jan den Oudsten de Canadese fabriek overneemt. Logo: See page for author, Public domain, via Wikimedia Commons Omschrijving logo: Het logo van New Flyer vertoont grote overeenkomst met het logo van Den Oudsten. Foto: RTABus, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons Omschrijving: De MARTA 2403, een D40LF actief in Atlanta, de hoofstad van de Amerikaanse staat Georgia. MARTA betekent voluit Metropolitan Atlanta Rapid Transit Authority. Het bustype D40LF is onderdeel van de Low Floor-lijn die in productie is van 1989 t/m 2014. Dit type is opgevolgd door een gelijkwaardige variant in de Xcelsior-reeks. Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf Zie ook: De website van New Flyer tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NHADO |
De NHADO, voluit de Noord-Hollandse Auto-Dienst Onderneming 'Bergen-Binnen', vanaf 1955 de Noord-Hollandse Mij tot Exploitatie van Autobusdienstonernemingen 'Bergen-Binnen' NV, is een bedrijf dat van 1924 t/m 1971 lijndiensten verzorgt vanaf Bergen naar Bergen aan Zee en Camperduin. In 1971 worden de lijnen door de NACO, die op dat moment het openbaar vervoer verzorgt in de noordelijke helft van de provincie Noord-Holland, overgenomen. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst en logo: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NID |
NID, voluit: Nieuwe Intercitydubbeldekker of DDZ, voluit: Dubbeldekker Zonering, serie dubbeldeksmaterieel uit 2012, een ombouw van de rijtuigen DD-AR en mDDM, bestaande uit 30 vierwagentreinstellen en 20 zeswagentreinstellen. In tegenstelling tot wat dan gebruikelijk is met het voorgaande dubbeldeksmaterieel zullen de NID-treinen niet in treinstammen rijden, maar als treinstellen met elk een vast treinstelnummer. Nieuw in deze treinen is de loungeruimte op het lage niveau, waar de zitplaatsen in een dusdanige opstelling staan dat de passagiers in groepsverband kunnen reizen. Het uiterlijk van de treinen is nagenoeg gelijk aan dat van DD-IRM/VIRM, zij het dat de blauwe band bij NID via de lage niveaus doorloopt; bij DD-IRM/VIRM is dat juist bij de hoge niveaus. De blauwe band loopt ook door in de motorwagens (ex-mDDM). Zie ook: Langs de Rails: Dubbeldekkers (DDM, DD-AR, DDZ), N. Spilt tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NMBS |
NMBS, voluit: Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, de Nederlandse naam voor de maatschappij die in opdracht van de Belgische overheid de spoorwegdiensten uitvoert, opgericht in 1926. tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOF |
NOF, voluit: Noord-Oost Friese Autobusonderneming, busmaatschappij van 1938 t/m 1971 opererend vanuit Dokkum. Daarna, na de LABO uit Leeuwarden te hebben overgenomen evenals de eilandbedrijven Wagenaar en HABO (Ameland), Cupido (Terschelling) en Soepboer (Schiermonnikoog), samen met de NTM uit Heerenveen gefuseerd tot de FRAM. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NoordNed |
NoordNed, voluit: NoordNed Personenvervoer, bus- en treinmaatschappij van 1999 t/m 2005. Ontstaan door een samenwerking tussen de Nederlandse Spoorwegen en Arriva. Vanaf 2006 is NoordNed overgenomen door Arriva. Zie ook: Website van NoordNed (gearchiveerd op 30 december 1999) Zie ook: Langs de rails: Friesland, N. Spilt tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Noordnet | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOT |
NOT, voluit N.V. Noord-Ooster Transport is tussen 1952 en 1973 de verzamel-onderneming voor twee busdiensten uitgevoerd door de WATO (Wierdensche Algemeene Transport Onderneming) en Fa. B.W. Winkel uit Vriezenveen. Het lijnennet is gesitueerd in het gebied rondom Ommen, Nijverdal, Almelo, Vroomshoop en Bruine Haar met Daarle als middelpunt van het gebied, waarbij de WATO de zuidwestelijke lijnen en Winkel de noordoostelijke lijnen voor hun rekening nemen. In 1965 volgt overname van Winkel door de TET. De WATO wordt in 1966 een dochteronderneming van de TET, waarop in 1973 alle NOT-lijnen geheel opgaan in de TET. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVIO |
Novio, Openbaar-vervoerbedrijf, sinds 1997 opvolger van de CVD, het gemeentevervoerbedrijf van Nijmegen. Heeft sinds 2004 een belang in het bedrijf Stadsvervoer Nederland. In 2006 verkocht aan Connexxion. Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NS-nummering treinseries |
NS-nummering treinseries, lijst met nummerreeksen toegepast op diverse treinseries van de Nederlandse Spoorwegen. Niet opgenomen in deze lijst zijn de NS-nummers voor rijtuigen (behalve bij Mat'35 als toelichting) en de rijtuigcodes van de UIC. Wel opgenomen zijn de rijtuigen van DD-AR.
Zie ook: Elektrische treinen in Nederland deel 1, C. van Gestel, B. van Reems, L. Tempelman - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-989-5 Zie ook: Elektrische treinen in Nederland deel 2, C. van Gestel, B. van Reems, L. Tempelman - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-526-1 Zie ook: Elektrische treinen in Nederland deel 3, C. van Gestel, B. van Reems, P. van der Welle - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-057-X Zie ook: Hondekoppen en Muizeneuzen, P. Dijkman, C. van Gestel, P. van der Meer - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-217-3 Zie ook: Wadlopers en Buffels / GTW's en Lints, Peter van der Meer - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-346-0 Zie ook: NS in kleur, deel 1: Treinstellen, H. Peters, J.-W. Koene - S.A. Editions H.K. Zie ook: Stroomlijn op het spoor, C. van Gestel - WBooks, ISBN 9789462584242 tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NS-nummering streekbussen |
NS-nummering streekbussen, lijst met nummerreeksen toegepast op streekbussen, periode 1947-1974. Voor bussen vanaf 1974 zie hier.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
N-ster-abonnement |
N-ster-abonnement, Stads-streek-abonnement geldig in centrumzone + alle aangrenzende zones in Nederland. Tot 2007 is wegens een plafond in het HOV-tarief het N-ster-abonnement op de meeste lange-afstands-HOV-bussen niet geldig. Vanaf 2007 is het HOV-tarief voor de lange afstand naar beneden bijgesteld, waardoor dit plafond vervalt en het N-ster-abonnement ook op deze bussen geldig wordt. Er bestaat t/m 2012 behalve een volwaardig N-ster-abonnement ook een stads-/streeksupplementvariant, die bijgevoegd kan worden op een NS-netmaandkaart.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NTM |
De NTM, voluit de NV Nederlandse Tramwegmaatschappij, tram- en busmaatschappij van 1939 t/m 1971. Daarna samen met de NOF (die op haar beurt de LABO heeft overgenomen) gefuseerd tot de FRAM. De NTM is in de jaren '60 als busbedrijf voornamelijk actief in het oosten en zuidoosten van Friesland. Enkele lijnen doorkruisen gebieden van andere busmaatschappijen zoals de NACO (de lijn tussen Leeuwarden en Alkmaar i.s.m. met diezelfde NACO), de ESA (de lijn tussen Heerenveen, Selmien en Groningen) en de DVM en NWH (de lijnen tussen Heerenveen enerzijds en Meppel en Assen anderzijds). Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NWH |
De NWH, voluit de Noordwesthoek, busmaatschappij in Zwartsluis van 1938 t/m 1996. Het bedrijf onstaat als Spoorweg-Maatschappij Zwolle - Blokzijl in 1904 met Zwolle als hoofdkantoor. In 1934 wordt de tramdienst vervangen door een busdienst en in 1938 wijzigt de naam naar Noord-Westhoek. Nieuwe vestigingsplaats wordt Zwartsluis. Na de oorlog onstaat er een samenwerkingsverband met de DABO die voortduurt tot en met 1954. In 1946 neemt de NWH het busvervoer in het oostelijk gedeelte van de Noordoostpolder over. Vanaf 1950 volgt de stadsdienst van Kampen en de van de Salland overgenomen buslijn Genemuiden - Kampen. Zowel in de jaren vijftig als in 1976 doet de NWH een poging om de lijn Urk - Emmeloord - Kampen - Zwolle in handen te krijgen, omdat ze het met drie vervoerders in de Noordoostpolder (Salland, ZWH en NWH) wel erg druk vinden worden. Beide pogingen stranden en de lijn blijft bij de Salland, vanaf 1968 Flevodienst. In 1992 volgt er een fusie met de DVM tot de DVM/NWH. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NZH |
NZH, voluit Noord-Zuidhollandse Vervoermaatschappij opgericht in 1931. In het voorjaar van 1994 gaat het Leidense deel van de NZH naar Westnederland, terwijl de Amsterdamse lijnen van CN naar de NZH gaan. In 1999 is de NZH opgegaan in Connexxion. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl |