0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z
NACO
De NACO, voluit de Nederlandse Autocaronderneming, is een bedrijf opgericht door F.A. de Raadt en J. Kistemaker in Purmerend (vanaf 1951 Alkmaar) dat van 1923 t/m 1972 lijndiensten verzorgt in de noordelijke helft van de provincie Noord-Holland. Opmerkelijk is dat de lijnen worden geïdentificeerd met letters i.p.v. de gebruikelijke lijnnummers. De NACO onderhoudt ook samen met de NTM, gevestigd in Heerenveen, een sneldienst over de Afsluitdijk tussen Alkmaar enerzijds en Leeuwarden en Heerenveen anderzijds. De lijncode voor de bus naar Heerenveen is hierbij SC, waardoor er op de film "SC Heerenveen" staat geprojecteerd. De voetbalclub in Heerenveen bestaat dan al, maar nog niet onder die naam.
In de lente van 1971 worden de autobusdiensten vanuit Bergen van de NHADO bij de NACO gevoegd.
Het jaar daarop in de zomer van 1972 gaat de NACO op in de in 1931 opgerichte NZH, gevestigd in Haarlem, waardoor de NZH voortaan ook in het noorden van Noord-Holland is te zien.

Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst en logo: autobussenwebsite.nl
NAL
NAL, voluit NAL: Fa. P. en P.M. Langhout, waarbij NAL oorspronkelijk Nieuwkoop-Alphen-Leiden betekent, is een reisbusbedrijf dat van 1925 t/m 1980 lijndiensten onderhoudt in het gebied tussen Leiden, Alphen a/d Rijn, Woerden, Wilnis en Nieuwveen. In 1980 gaan deze lijnen over naar Centraal Nederland. De reisafdeling, dan opererend onder de naam Peter Langhout Reizen gaat in 2020 failliet.
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
nachtbus
Nachtbus, busdienst bedoeld om de mensen van het uitgaansleven (in al dan niet dronken staat) 's nachts weer thuis te brengen.
tekst: autobussenwebsite.nl
nationaal-tariefsysteem
Nationaal-tariefsysteem, verzameling van nationale vervoerbewijzen geldig in het stads- en streekvervoer.

Zie ook: OV-info (gearchiveerd op 26 juni 2003)
tekst: autobussenwebsite.nl
NBM
De NBM, voluit de NV Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij, vanaf 1949 de Nederlandse Buurtspoorweg Maatschappij, openbaar-vervoer-bedrijf van 1951 t/m 1973. Fuseert daarna met Maarse & Kroon tot Centraal Nederland.

Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
Nederlandse Spoorwegen
N.V. Nederlandse Spoorwegen, openbaar-vervoerbedrijf dat voornamelijk het treinvervoer in Nederland verzorgt. Opgericht in 1917 als belangengemeenschap, in 1938 verder als zelfstandig bedrijf. De NS is ook nauw betrokken bij o.m. de bouw van het (in Nederland gefabriceerde) stroomlijnmaterieel, bedoeld voor de reizigersdienst. Aanvankelijk heeft de NS ook een vinger in de pap bij het streekvervoer, totdat in 1989 het VSN wordt opgericht. De NS moet voor het eerst haar monopolie prijsgreven als in de zomer van 1996 Lovers Rail een treindienst begint tussen Amsterdam en IJmuiden. Enkele jaren later worden meer treinverbindingen door andere vervoermaatschappijen verzorgd. De NS neemt nog wel steeds het volledige hoofdrailnet voor haar rekening. Met de aankoop van Italiaanse treinen van het het type V250 van de Italiaanse treinenfabrikant AnsaldoBreda in 2004 en bedoeld voor het Fyra-net, doet de NS (samen met de Belgische NMBS) de miskoop van zijn leven. De treinen hebben zoveel gebreken dat ze slechts één jaar op het spoor dienstdoen. Het NS-logo wordt in 1968 ontworpen door Gert Dumbar, in dienst bij het ontwerpbureau Teldesign.

Zie ook: Langs de rails: Historie van de Nederlandse Spoorwegen, N. Spilt
Zie ook: Langs de rails: Lovers Rail: concurrentie op het spoor, N. Spilt
Zie ook: Langs de rails: Fyra (V250), N. Spilt
tekst: autobussenwebsite.nl
Nefkens
Nefkens, busmaatschappij in Amersfoort opgericht door Henri Nefkens, verzorgt het stadsvervoer aldaar tussen 1946 en 1982. Vanaf dat moment worden de diensten overgenomen door de VAD.
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Autobusbedrijf Henri Nefkens
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
netmaandkaart
Netmaandkaart, Zie bij N-ster-abonnement.
tekst: autobussenwebsite.nl
New Flyer
New Flyer, voluit New Flyer Industries is sinds 1986 een Canadese fabrikant voor integraalbussen gevestigd in Winnipeg. Men produceert bussen voornamelijk voor Canada en de Verenigde Staten van Amerika. Van 1986 t/m 2002 bestaat er een band tussen de Nederlandse bussenproducent Den Oudsten in Woerden en New Flyer, doordat eigenaar Jan den Oudsten de Canadese fabriek overneemt.
New Flyer logo
Logo: See page for author, Public domain, via Wikimedia Commons
Omschrijving logo: Het logo van New Flyer vertoont grote overeenkomst met het logo van Den Oudsten.

Another 2003 New Flyer D40LF
Foto: RTABus, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
Omschrijving: De MARTA 2403, een D40LF actief in Atlanta, de hoofstad van de Amerikaanse staat Georgia. MARTA betekent voluit Metropolitan Atlanta Rapid Transit Authority. Het bustype D40LF is onderdeel van de Low Floor-lijn die in productie is van 1989 t/m 2014. Dit type is opgevolgd door een gelijkwaardige variant in de Xcelsior-reeks.
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
Zie ook: De website van New Flyer
tekst: autobussenwebsite.nl
NHADO
De NHADO, voluit de Noord-Hollandse Auto-Dienst Onderneming 'Bergen-Binnen', vanaf 1955 de Noord-Hollandse Mij tot Exploitatie van Autobusdienstonernemingen 'Bergen-Binnen' NV, is een bedrijf dat van 1924 t/m 1971 lijndiensten verzorgt vanaf Bergen naar Bergen aan Zee en Camperduin. In 1971 worden de lijnen door de NACO, die op dat moment het openbaar vervoer verzorgt in de noordelijke helft van de provincie Noord-Holland, overgenomen.

Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst en logo: autobussenwebsite.nl
NID
NID, voluit: Nieuwe Intercitydubbeldekker of DDZ, voluit: Dubbeldekker Zonering, serie dubbeldeksmaterieel uit 2012, een ombouw van de rijtuigen DD-AR en mDDM, bestaande uit 30 vierwagentreinstellen en 20 zeswagentreinstellen. In tegenstelling tot wat dan gebruikelijk is met het voorgaande dubbeldeksmaterieel zullen de NID-treinen niet in treinstammen rijden, maar als treinstellen met elk een vast treinstelnummer. Nieuw in deze treinen is de loungeruimte op het lage niveau, waar de zitplaatsen in een dusdanige opstelling staan dat de passagiers in groepsverband kunnen reizen. Het uiterlijk van de treinen is nagenoeg gelijk aan dat van DD-IRM/VIRM, zij het dat de blauwe band bij NID via de lage niveaus doorloopt; bij DD-IRM/VIRM is dat juist bij de hoge niveaus. De blauwe band loopt ook door in de motorwagens (ex-mDDM).

Zie ook: Langs de Rails: Dubbeldekkers (DDM, DD-AR, DDZ), N. Spilt
tekst: autobussenwebsite.nl
NMBS
NMBS, voluit: Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, de Nederlandse naam voor de maatschappij die in opdracht van de Belgische overheid de spoorwegdiensten uitvoert, opgericht in 1926.

tekst: autobussenwebsite.nl
NOF
NOF, voluit: Noord-Oost Friese Autobusonderneming, busmaatschappij van 1938 t/m 1971 opererend vanuit Dokkum. Daarna, na de LABO uit Leeuwarden te hebben overgenomen evenals de eilandbedrijven Wagenaar en HABO (Ameland), Cupido (Terschelling) en Soepboer (Schiermonnikoog), samen met de NTM uit Heerenveen gefuseerd tot de FRAM.


Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
NoordNed
NoordNed, voluit: NoordNed Personenvervoer, bus- en treinmaatschappij van 1999 t/m 2005. Ontstaan door een samenwerking tussen de Nederlandse Spoorwegen en Arriva. Vanaf 2006 is NoordNed overgenomen door Arriva.

Zie ook: Website van NoordNed (gearchiveerd op 30 december 1999)
Zie ook: Langs de rails: Friesland, N. Spilt
tekst: autobussenwebsite.nl
Noordnet
Noordnet, naam die de vervoermaatschappijen FRAM en DVM/NWH in eerste instantie kiezen voor het in 1996 nieuw te vormen fusiebedrijf. Een bedrijf in Drachten met die naam maakt bezwaar en er wordt gekozen voor de naam VEONN.
tekst: autobussenwebsite.nl
NOT
NOT, voluit N.V. Noord-Ooster Transport is tussen 1952 en 1973 de verzamel-onderneming voor twee busdiensten uitgevoerd door de WATO (Wierdensche Algemeene Transport Onderneming) en Fa. B.W. Winkel uit Vriezenveen. Het lijnennet is gesitueerd in het gebied rondom Ommen, Nijverdal, Almelo, Vroomshoop en Bruine Haar met Daarle als middelpunt van het gebied, waarbij de WATO de zuidwestelijke lijnen en Winkel de noordoostelijke lijnen voor hun rekening nemen. In 1965 volgt overname van Winkel door de TET. De WATO wordt in 1966 een dochteronderneming van de TET, waarop in 1973 alle NOT-lijnen geheel opgaan in de TET.
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
tekst: autobussenwebsite.nl
NOVIO
Novio, Openbaar-vervoerbedrijf, sinds 1997 opvolger van de CVD, het gemeentevervoerbedrijf van Nijmegen. Heeft sinds 2004 een belang in het bedrijf Stadsvervoer Nederland. In 2006 verkocht aan Connexxion.

Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
NS-nummering treinseries
NS-nummering treinseries, lijst met nummerreeksen toegepast op diverse treinseries van de Nederlandse Spoorwegen.
Niet opgenomen in deze lijst zijn de NS-nummers voor rijtuigen (behalve bij Mat'35 als toelichting) en de rijtuigcodes van de UIC. Wel opgenomen zijn de rijtuigen van DD-AR.
11-50 DE3 (nrs. 11-50 vanaf 1934)
Vanaf 1952 omgenummerd naar 141-171 om nummerdoublures met DE1 te voorkomen.
DE1 (nrs. 21-50 vanaf 1953, vanaf 1974 aangeduid als Plan X)
61-106 DE2 (vanaf 1974 aangeduid als Plan X)
111-115 Plan U2 DE3 (1961)
116-120 Plan U2 DE3 (1961)
121-125 Plan U3 DE3 (1961)
126-133 Plan U4 DE3 (1962)
134-140 Plan U5 DE3 (1962)
141-152 Plan U6 DE3 (1963)
161-186 DE2 (vanaf 1975 gereviseerde DE2-stellen uit de serie 61-106 onder de aanduiding Plan X)
191-195 Plan Ux DE3 (in 2000 omgenummerde versies uit de voorgaande reeksen)
201-203 Mat'35 ELh2
Omnummering van wagon- naar treinstelnummering omstreeks 1937
mBC 9501 BCk 201
mBC 9502 BCk 202
mBC 9503 BCk 203
mBC 9504 BCk 204
mBC 9505 BCk 205
mBC 9506 BCk 206
C 9601 Ck 201
C 9602 Ck 202
C 9603 Ck 203
mCD 9701 CDk 204
mCD 9702 CDk 205
mCD 9703 CDk 206
204-206 Mat'35 ELDh2
207 Mat'35 ELh2
Omnummering van wagon- naar treinstelnummering omstreeks 1937
mBC 9507 BCk 207
C 9604 Ck 207
208 Mat'35 ELDh2
Omnummering van wagon- naar treinstelnummering omstreeks 1937
BC 9508 BCk 208
CD 9704 CDk 208
211-263 Mat'36 EL2 (1936, Werkspoor)
221-240 Mat'46 Plan C ELD2
241-244 Mat'46 Plan B ELD2
245-269 Mat'46 Plan A ELD2
270-299 Mat'46 Plan C ELD2
321-334 Mat'54 Plan F ELD2
335-350 Mat'54 Plan G ELD2
351-365 Mat'54 Plan M ELD2
371-393 Mat'54 Plan Q ELD2
401-415 Mat'35 ELD3 (nrs. 401-415 - voorheen 235-249, periode 1942-1964)
Mat'64 Plan V1 ELD2 (nrs. 401-415 vanaf 1966)
416-430 Mat'35 ELD3 (nrs. 416-429 - voorheen 250-263, periode 1942-1964)
Mat'64 Plan V2 ELD2 (nrs. 416-430 vanaf 1967)
431-438 Mat'64 Plan V3 ELD2
441-461 Mat'35 EL3 (nrs. 441-453 - voorheen 211-263, periode 1949-1965)
Mat'64 Plan V4 EL2 (nrs. 441-461 vanaf 1969)
462-471 Mat'64 Plan V5 EL2
472-483 Mat'64 Plan V6 EL2
501 Mat'64 Plan TT ELD4 Treinstel toekomst
502-511 Mat'64 Plan T1 ELD4
512-521 Mat'64 Plan T2 ELD4
522-531 Mat'64 Plan T3 ELD4
601-637 Mat'36 ELD3 (1936, Allan/Beijnes)
In 1942 met een tussenwagon uitgebreid naar ELD4.
641-654 Mat'46 Plan B ELD4
655-663 Mat'46 Plan AB ELD4
664-705 Mat'46 Plan A ELD4
711-741 Mat'54 Plan F ELD4
742-757 Mat'54 Plan G ELD4
761-786 Mat'54 Plan P ELD4
801-840 Mat'40 ELD5 (nrs. 801-825, periode 1940-1940)
Mat'40 ELD5 (nrs. 801-832, periode 1945-1970, er zijn treinstellen omgenummerd/wagonwisselingen hebben plaatsgevonden, niet alle nummers in gebruik)
Vanaf 1970 zijn bepaalde treinstellen omgenummerd van 8xx naar 18xx om nummerdoublures met Mat'64 Plan V7 ELP2 te voorkomen.
Mat'64 Plan V7 ELP2 (nrs. 801-840 vanaf 1970)
841-870 Mat'64 Plan V8 ELP2
871-888 Mat'64 Plan V9 ELP2
889-920 Mat'64 Plan V10 ELP2
921-935 Mat'64 Plan V11 ELP2
936-950 Mat'64 Plan V12 ELP2
951-965 Mat'64 Plan V13 ELP2
1201-1208 Mat'57 ELD2 (Benelux)
De overige treinstellen zijn genummerd in de NMBS-reeks 220.901-220.904.
1601-1658 Elektrische locomotief 1600-serie
1701-1781 Elektrische locomotief 1700-serie
1801-1832 Mat'40 ELD5 (omgenummerde treinstellen - periode 1970-1973, zie ook bij 801-825)
2001-2015 SGM Plan Y EL2 (1975, Talbot)
2021-2080 SGM Plan Y EL2 (1975, Talbot)
2101-2109 SM '90 (1992, Talbot)
2401-2469 SLT EL4
2601-2662 SLT EL6
2836-2880 SGM Plan Y EL3 (1979, Talbot)
2881-2895 SGM Plan Y EL3 (1979, Talbot)
3001-3035 mP (PTT)
3101-3149 PEN DH1 (nrs. 3101-3119, periode 1983-2008)
ICNG EL5 (nrs. 3101-3149, periode vanaf 2022)
3201-3231 PEN DH2 (nrs. 3201-3231, periode 1981-2008)
ICNG EL8 (nrs. 3201-3230, periode vanaf 2022)
3301-3320 ICNG EL8 (voor inzet in België)
3401-3453 DM '90 (dieselhydraulische tweewagenstellen)
4001-4007 ICM-0 Plan Z ELE3 (1977, Talbot)
4011-4050 ICM-1 Plan Z ELD3 (1983, Talbot)
4051-4097 ICM-2 Plan Z ELD3 (1987, Talbot)
4201-4230 ICM-3 Plan Z ELD4 (1990, Talbot)
4231-4250 ICM-4 Plan Z ELD4 (1992, Talbot)
4801-4816 V250 EL8 (Nederland)
4881-4883 V250 EL8 (België)
7301-7879 DD-AR rijtuigen + locomotief
Gecombineerd met series 74xx en 78xx: de laatste twee cijfers in het nummer zijn uniek.
7401-7479 DD-AR rijtuigen + locomotief
Gecombineerd met series 73xx en 78xx: de laatste twee cijfers in het nummer zijn uniek.
7501-7530 NID (DDZ) ELD4
Omgebouwde rijtuigen DD-AR/mDDM naar treinstellen.
7601-7520 NID (DDZ) ELD6
Omgebouwde rijtuigen DD-AR/mDDM naar treinstellen.
7801-7879 DD-AR
Gecombineerd met series 73xx en 74xx: de laatste twee cijfers in het nummer zijn uniek.
8201-8281 DD-IRM EL3
Serie 8200 is dezelfde als 8400, maar dan met één rijtuig minder. Aanvankelijk is het idee om met treinstammen i.p.v. treinstellen te werken, een idee wat men later laat varen.
8401-8481 DD-IRM EL4
Serie 8400 is dezelfde als 8200, maar dan met één rijtuig meer. Aanvankelijk is het idee om met treinstammen i.p.v. treinstellen te werken, een idee wat men later laat varen.
8601-8681 DD-VIRM EL6
Omnummering en verlenging van 8400-serie.
8701-8746 DD-VIRM EL6
Gecombineerd met vierdelige serie 9500: de laatste twee cijfers in het nummer zijn uniek.
9401-9481 DD-VIRM EL4
Omnummering en verlenging van 8200-serie.
9501-9525 DD-VIRM EL4
Gecombineerd met zesdelige serie 8700: de laatste twee cijfers in het nummer zijn uniek.
9544-9597 DD-VIRM EL4
Gecombineerd met zesdelige serie 8700: de laatste twee cijfers in het nummer zijn uniek.
Zie ook: Spoorwegmaterieel in Nederland, G. Nieuwenhuis, H. Nahon - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-949-6
Zie ook: Elektrische treinen in Nederland deel 1, C. van Gestel, B. van Reems, L. Tempelman - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-989-5
Zie ook: Elektrische treinen in Nederland deel 2, C. van Gestel, B. van Reems, L. Tempelman - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-526-1
Zie ook: Elektrische treinen in Nederland deel 3, C. van Gestel, B. van Reems, P. van der Welle - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-057-X
Zie ook: Hondekoppen en Muizeneuzen, P. Dijkman, C. van Gestel, P. van der Meer - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-217-3
Zie ook: Wadlopers en Buffels / GTW's en Lints, Peter van der Meer - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-346-0
Zie ook: NS in kleur, deel 1: Treinstellen, H. Peters, J.-W. Koene - S.A. Editions H.K.
Zie ook: Stroomlijn op het spoor, C. van Gestel - WBooks, ISBN 9789462584242
tekst: autobussenwebsite.nl
NS-nummering streekbussen
NS-nummering streekbussen, lijst met nummerreeksen toegepast op streekbussen, periode 1947-1974.
Voor bussen vanaf 1974 zie hier.
1000-1200 Leyland Verheul LVB668
1293-1499 DAF MB200 DKDL600-Den Oudsten (bussen bij GTW/GSM)
Zie ook: ESO-nummering streekbussen
1600-1750 Leyland Verheul LVB568-Domburg
(1600-1612) uit 1971
2000-2999 Leyland LOB-Den Oudsten
(voor tourwagens geldt een aflopende nummering)
Zie ook: ESO-nummering streekbussen
3007-3011 Leyland Verheul LVB668 (KLM, 1969)
4000-4999 Leyland-Werkspoor LH-WS
Leyland-Werkspoor LE-WS
5000-5999 Leyland-Werkspoor LE-WS (1962)
Leyland LOS-Den Oudsten (1967-1969)
6075-6082 DAF B1600 DF533-Verheul (RTM)
6100-6295 DAF MB200 DKDL600-Den Oudsten (1973-1975)
Zie ook: ESO-nummering streekbussen
6300-6599 DAF TB160-Hainje (1961-1967)
6805-6999 DAF MB200 DKDL600-Den Oudsten (1969-1973)
(nummering aflopend)
7000-7199 Streekbussen met middenmotor
Leyland-Van Hool LE-HO
7200-7599 Leyland-Werkspoor LE-WS/Hainje (bolramer)
Leyland-Werkspoor LE-WS/Hainje (semitour 1964)
Leyland-Werkspoor LE-WS/Den Oudsten
Leyland-Verheul LV/Den Oudsten
Leyland-Den Oudsten LO
7600-7999 Leyland-Den Oudsten LO
tekst: autobussenwebsite.nl
N-ster-abonnement
N-ster-abonnement, Stads-streek-abonnement geldig in centrumzone + alle aangrenzende zones in Nederland. Tot 2007 is wegens een plafond in het HOV-tarief het N-ster-abonnement op de meeste lange-afstands-HOV-bussen niet geldig. Vanaf 2007 is het HOV-tarief voor de lange afstand naar beneden bijgesteld, waardoor dit plafond vervalt en het N-ster-abonnement ook op deze bussen geldig wordt. Er bestaat t/m 2012 behalve een volwaardig N-ster-abonnement ook een stads-/streeksupplementvariant, die bijgevoegd kan worden op een NS-netmaandkaart.
  tariefgebonden HOV-maandkaart
maximum afstand
N-ster-abonnement plafond in HOV-tarief geldigheid in HOV-snelbus
(interliner, qliner, hanzeliner, etc.)
voor 2007 EUR 330,20 (>) EUR 208,50 (<) ja nee
vanaf 2007 EUR 204,70 (<) EUR 212,70 (>) nee ja
Klik op de afbeelding voor een vergrootte weergave
tekst: autobussenwebsite.nl
NTM
De NTM, voluit de NV Nederlandse Tramwegmaatschappij, tram- en busmaatschappij van 1939 t/m 1971. Daarna samen met de NOF (die op haar beurt de LABO heeft overgenomen) gefuseerd tot de FRAM. De NTM is in de jaren '60 als busbedrijf voornamelijk actief in het oosten en zuidoosten van Friesland. Enkele lijnen doorkruisen gebieden van andere busmaatschappijen zoals de NACO (de lijn tussen Leeuwarden en Alkmaar i.s.m. met diezelfde NACO), de ESA (de lijn tussen Heerenveen, Selmien en Groningen) en de DVM en NWH (de lijnen tussen Heerenveen enerzijds en Meppel en Assen anderzijds).

Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
NWH
De NWH, voluit de Noordwesthoek, busmaatschappij in Zwartsluis van 1938 t/m 1996. Het bedrijf onstaat als Spoorweg-Maatschappij Zwolle - Blokzijl in 1904 met Zwolle als hoofdkantoor. In 1934 wordt de tramdienst vervangen door een busdienst en in 1938 wijzigt de naam naar Noord-Westhoek. Nieuwe vestigingsplaats wordt Zwartsluis. Na de oorlog onstaat er een samenwerkingsverband met de DABO die voortduurt tot en met 1954. In 1946 neemt de NWH het busvervoer in het oostelijk gedeelte van de Noordoostpolder over. Vanaf 1950 volgt de stadsdienst van Kampen en de van de Salland overgenomen buslijn Genemuiden - Kampen.
Zowel in de jaren vijftig als in 1976 doet de NWH een poging om de lijn Urk - Emmeloord - Kampen - Zwolle in handen te krijgen, omdat ze het met drie vervoerders in de Noordoostpolder (Salland, ZWH en NWH) wel erg druk vinden worden. Beide pogingen stranden en de lijn blijft bij de Salland, vanaf 1968 Flevodienst. In 1992 volgt er een fusie met de DVM tot de DVM/NWH.
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
NZH
NZH, voluit Noord-Zuidhollandse Vervoermaatschappij opgericht in 1931. In het voorjaar van 1994 gaat het Leidense deel van de NZH naar Westnederland, terwijl de Amsterdamse lijnen van CN naar de NZH gaan. In 1999 is de NZH opgegaan in Connexxion.

Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl