0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z
M&K
Maarse & Kroon, vervoersbedrijf van 1923 t/m 1973. In 1923 oprichting van de firma te Leimuiden, waarna in 1927 het bedrijf N.V. Autobusonderneming van Poort en Sloothaak te Amstelveen wordt overgenomen. In 1933 vestigt het bedrijf zich in Aalsmeer. Na nog wat overnames wordt de officiële naam in 1947 N.V. Autobusonderneming Maarse & Kroon. Uiteindelijk groeit M&K uit tot één der grootste particuliere ondernemingen binnen Nederland. In 1971 wordt het een dochteronderneming van de NS, waarna in 1973 een fusie volgt met de NBM in Zeist tot Centraal Nederland.
De twee naamgevers van het bedrijf zijn in bedrijfstechnische zin elkaars tegenpolen. Daar waar oprichter Jac. Maarse (1899-1973) expansiegericht en vol enthousiasme het bedrijf leidt, is zijn compagnon Cor Kroon zeer terughoudend en ziet hij niets in alle uitbreidingen die het bedrijf ondergaat. Kroon verlaat per 1939 dan ook als directeur het bedrijf, waarna Maarse alleen verder gaat. Het bedrijf blijft Maarse & Kroon heten.

Zie ook: Het begon met de kloek, Het verhaal van Autobusonderneming Maarse & Kroon, H. van der Wereld en H. van Nieuwkerk - Europese Bibliotheek, ISBN 90-288-1141-9
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
Marcopolo S.A.
Marcopolo S.A. is sinds 1949 een Braziliaanse carrosseriebouwer voor autobussen in Caxias do Sul in de deelstaat Rio Grande do Sul.
Er worden bussen gebouwd op chassis van Mercedes Benz, Volvo
en Agrale. Behalve productie voor de eigen markt vindt export plaats naar andere landen in Latijns- en Zuid-Amerika en ook naar landen in Azië en Afrika. Daarnaast produceert men gele schoolbussen onder de merknaam Neobus.
Autobús amarillo en Montevideo
Foto: JacobinoWunsh, CC BY 4.0, via Wikimedia Commons
Omschrijving: UCOT 44, een Marcopolo Torino Low Entry op een Agrale-chassis, in actie in Montevideo, de hoofdstad van Urugay.
Zie ook: De website van Marcopolo (Engelstalige versie, in Nederland mogelijk alleen benaderbaar via een VPN-verbinding; zonder VPN-verbinding wordt er aangegeven dat u geblockt bent)
tekst: autobussenwebsite.nl
Marnedienst
De NV Marnedienst is van 1938 t/m 1967 een autobusbedrijf dat lijndiensten verzorgt tussen Groningen, Zoutkamp en Roodeschool. In 1954 worden de aandelen van de Marnedienst verkocht aan de GADO, in 1967 volgt een volledige overname.
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
tekst: autobussenwebsite.nl
Mascarello
Mascarello is sinds 2003 een Braziliaanse carrosseriebouwer voor autobussen in Caxias do Sul in de deelstaat Paraná, opgericht door Rovilio Mascarello. Aanvankelijk worden er minibusjes geproduceerd maar gaandeweg wordt het assortiment uitgebreid naar het grote segment. Er worden bussen gebouwd op chassis van Mercedes Benz, Volvo, Volkswagen, Iveco en Agrale. Behalve productie voor de eigen markt vindt export plaats naar andere landen in Latijns- en Zuid-Amerika en ook naar landen in Afrika.
Bangu - D58570 - Flickr - Rafael Delazari
Rafael Delazari from Belo Horizonte, Brazil, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Omschrijving: Transportes Barra D58570 in Bangu, een wijk in Rio de Janeiro. Het is een Mascarello GranVia op een chassis van Volkswagen 17-230 EOD.
Zie ook: De website van Mascarello Zie ook: Meer informatie over de D58570.
tekst: autobussenwebsite.nl
Mat 'xx
Mat'24 Zie hier.
Mat'34 Zie hier.
Mat'35 Zie hier.
Mat'36 Zie hier.
Mat'40 Zie hier.
Mat'46 Zie hier.
Mat'54 Zie hier.
Mat'64 Zie hier.
Mat'46 Zie hier.
tekst: autobussenwebsite.nl
Matser
Matser, voluit H. Matser NV, is een touringcarbedrijf dat tussen 1952 en 1967 een toeristische lijn bedient die voert van Arnhem naar de Posbank, een monument genoemd naar G.A. Pos, een voorzitter van de ANWB, en het bijbehorende natuurgebied.
Zie ook: Matser 23 op Mobiele Collectie Nederland
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
tekst: autobussenwebsite.nl
Maxx
Maxx, vervoersnaam van Connexxion voor diverse stadsdiensten. De naam Maxx wordt gehanteerd bij de stadsdiensten van o.m. Zwolle (2005-2010), Almere (2004-2017) en Leeuwarden (2008-2012). De stadsdiensten worden gekenmerkt door een hoog frequent aantal rijdende bussen.

tekst: autobussenwebsite.nl
MB200
MB200 Zie hier.
MB200 DKDL564-Den Oudsten Zie hier.
MB200 DKDL564-Hainje Zie hier.
MB200 DKDL564-Van Hool Zie hier.
MB200 DKDL600-Den Oudsten Zie hier.
MB200 DKDL600-Hainje Dit artikeltje moet nog worden gemaakt.
tekst: autobussenwebsite.nl
MB230
MB230, chassis van DAF met een middenmotor onder de vloer, wordt gebruikt bij verschillende carrosserietypes onder meer de B88 en Alliance B89 van Den Oudsten. De bussen zijn genummerd in de 4000-serie, hoewel bepaalde nummerreeksen (zoals de 4400- en 4700-series) ook zijn toebedeeld aan O408-bussen van Mercedes Benz en B10M-bussen van Volvo. De laatste serie MB230-bussen 4967-4990 hebben een carrosserie 2000NL van Berkhof en zijn in het voorjaar van 1995 bij het bedrijf Midnet in dienst gekomen.

Zie ook: lijst van bussen in de 4000-reeks
Zie ook: De chassis met middenmotor van DAF: MB200 en MB230, Henny van Schie - Autobuskroniek 05-2010, blz. 184 t/m 197
tekst: autobussenwebsite.nl
mDDM
mDDM, serie dubbeldeksmotorrijtuigen ter ondersteuning van de dubbeldekstreinserie DD-AR uit 1991. Ze komen vanaf 1996 in dienst in de kleurstelling van 1968. Tot dan toe worden de treinstammen DD-AR geduwd of getrokken door een elektrische locomotief type 1700. Zie verder bij DD-AR.
Zie ook: Spoorwegmaterieel in Nederland - G. Nieuwenhuis, H. Nahon - Uitgeverij De Alk, ISBN 90-6013-949-6
Zie ook: NS in kleur, deel 2: Locomotieven en rijtuigen, H. Peters, J.-W. Koene - S.A. Editions H.K.
Zie ook: Langs de rails: Dubbeldekkers (DDM, DD-AR, DDZ), N. Spilt
tekst: autobussenwebsite.nl
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz is een fabriek voor personen-, vrachtwagens en autobussen. Opgericht in 1926 als fusie van Gottlieb Daimler en Karl Benz. Een groot afnemer van Daimler is de Oostenrijks-Hongaarse consul Emil Jellinek, die als voorwaarde stelt dat de wagens de naam Mercedes (de naam van zijn dochter) gaan dragen.
tekst: autobussenwebsite.nl
metromaterieel M1-M3
Metromaterieel M1 t/m M3, serie van 44 metrostellen M1 t/m M3 van het GVB, in dienst vanaf 1973 (protoserie M1) en vanaf 1976 (seriestellen M2/M3), gebouwd door Linke-Hofmann-Busch (LHB). De protostellen M1 worden in 1980 verbouwd tot seriestellen M3. Bijnamen voor deze stellen zijn zilvermeeuwen (vanwege de grijze kleur), LHB's, containers of koekblikken. De serie zal spoedig worden afgevoerd, waarbij het GVB de beste stellen achterwege wil houden als reservematerieel.
tekst: autobussenwebsite.nl
metrotype B
Metrotype B, metrostellen MG2/1 van de RET, in dienst in 1998, gebouwd door Bombardier Transportation. Deze serie heeft aan één zijde een volledige stuurstand en aan de achterkant een eenvoudige stuurstand voor rangeren. Passagiersdeuren zijn er aan beide zijden.
tekst: autobussenwebsite.nl
metrotype R
Metrotype R, metrostellen RSG3 en SG3 van de RET, in dienst in 2008, gebouwd door Bombardier Transportation. Type RSG3 wordt ingezet op de Randstadrail en zijn te zien in de Randstadrail-huisstijl. Type SG3 rijdt over diverse andere RET-lijnen.
tekst: autobussenwebsite.nl
metrotype S
Metrotype S, metrostellen SG2/1 van de RET, in dienst in 2002, gebouwd door Bombardier Transportation, aansluitend op de serie MG2/1 uit 1998. De serie SG2/1 kan daarmee ook gekoppeld rijden.
tekst: autobussenwebsite.nl
Midnet
Midnet, vervoersmaatschappij, ontstaan in 1994 n.a.v. een fusie tussen VAD, Centraal Nederland en het Nieuwegeinse gedeelte van Westnederland. In 1999 gaat Midnet op in het grotere Connexxion.

tekst: autobussenwebsite.nl
Mobib
Mobib, openbaar-vervoerkaart voor België, waarmee op een digitale manier voor het openbaar vervoer betaald kan worden.

Zie hier voor de officiële Mobib-site
tekst: autobussenwebsite.nl
motorrijtuig
In spoorjargon wordt een treinwagon met een eigen aandrijving in Nederland een motorrijtuig genoemd. Motorrijtuigen kunnen zich alleen of in treinschakeling met andere (veelal gelijkwaardige) wagons met of zonder aandrijving voortbewegen. Eenheden die losse wagons-zonder-aandrijving trekken of duwen zijn locomotieven. Volgens de Verkeerswegenwet van 1994 is een trein strikt genomen geen motorrijtuig.
tekst: autobussenwebsite.nl
motorwagen
Motorwagen, benaming in België voor een treinwagon met een eigen aandrijving. Zie ook bij motorrijtuig.
tekst: autobussenwebsite.nl
muizekop
Muizekop, zie bij muizeneus.
tekst: autobussenwebsite.nl
muizeneus
Muizeneus, informele bijnaam (volgens de groene spelling van voor 1996) voor elektrisch stroomlijnmaterieel mat '46. Op diverse hobbyfora wordt ook nog wel eens de naam muizekop (ook volgens de groene spelling van voor 1996) gebruikt.
tekst: autobussenwebsite.nl