0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z
jockeypet
Jockeypet, informele benaming voor de filmkast van een autobus. Wordt wegens de grote gelijkenis met een echte jockeypet meestal gebruikt voor de gele streekbus MB200, Leyland / LOB, LVB.
tekst: autobussenwebsite.nl
Kameel
Kameel, bijnaam voor het directie-stroomlijnmotorrijtuig NS 20 van de Nederlandse Spoorwegen, afgeleverd in 1954 door Allan in Rotterdam. Het rijtuig is technisch gelijk aan motorrijtuig DE1, zij het dat bij het directievoertuig de twee machinistencabines niet aan beide kopzijden, maar bovenin zijn gesitueerd. Als gevolg daarvan zijn er twee uitstulpingen op het rijtuig, vandaar de bijnaam Kameel. In eerste instantie is het rijtuig donkerblauw met o.a. rode biezen aan de kopzijden, vanaf 1973 wordt dit geel met een blauwe baan onder de ramen en grijs dak en grijze schortplaten. De Alan-vleugels (ook aanwezig op de Blauwe Engelen) maakt plaats voor een derde frontsein. Het rijtuig is vanaf dat moment ook beschikbaar als VIP-car voor andere gezelschappen. In 1991 wordt het rijtuig buiten dienst gesteld. In 2004 vindt er herstel plaats, waarbij het rijtuig weer in zijn oorspronkelijke kleurenpracht wordt getooid. Sindsdien wordt het voertuig afwisselend gebruikt als directievoertuig en als statisch object in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

De Kameel in zijn oorspronkelijke gedaante.
Illustratie: Arthur's treinenpagina

tekst: autobussenwebsite.nl
Kamperlijn
Kamperlijn, Het baanvak tussen Zwolle en Kampen, van 1865 t/m 2017 bereden door dieseltreinen. Vanaf 2017 geëlektrificeerd. Het baanvak is onderdeel van de Centraalspoorweg (Utrecht - Kampen).
tekst: autobussenwebsite.nl
kleurenschema 1921 (NS)
In 1921 voert de NS naast een centraal nummerschema één kleur voor al het treinmaterieel in, nl. olijfgroen (donkergroen of standgroen). Bij mat '24 wordt de raampartij nog omgeven door beige, wat ook de kleur van het dak is; vanaf 1929 wordt dit ook donkergroen (het dak wordt dan donkergrijs). De olijfgroene kleur gaat samen gepaard met rode biezen. In 1934 wordt dit patroon doorbroken door de komst van de DE3, die niet olijfgroen maar lichtgrijs met rode biezen is (na enige tijd worden deze treinen toch olijfgroen geschilderd, omdat de lichtgrijze kleur vervuilend blijkt te werken). De volgende dieselseries omBC (1937) en DE5, alsmede het nog te verschijnen elektrisch materieel, worden wel weer meteen afgeleverd in olijfgroen.
Zie ook: Tijdperken op http://treininbeeld.jouwweb.nl/ (gearchiveerd 4 juni 2013)
Zie ook op deze pagina van Langs de rails
tekst: autobussenwebsite.nl
kleurenschema 1953 (NS)
In 1953 voert de NS een nieuw kleurenschema van monopigmentkleuren in voor al het treinmaterieel. De kleuren zijn als volgt:
donkerblauw stalen getrokken rijtuigen
grasgroen elektrische treinstellen
aanvankelijk blauw, vanaf 1958 rood (dieselrood) dieselmotorrijtuigen en -treinstellen
bruin goederenwagons, diesellocomotieven en postrijtuigen
De kleuren worden vergezeld met gele of rode biezen en aan beide kopzijden een rode "bloedneus" of een gele "snor". Lichtblauw is de aanvankelijke kleur voor dieseltreinen (de komst van de Blauwe Engelen is ook in 1953), maar vanaf 1958 gaat de NS over op de kleur "diesel"-rood. In 1968 worden ook de treinen volgens het kleurenschema van 1953 voorzien van een NS-logo op de zijkant. Om dit logo beter te laten uitkomen, is deze wit van kleur. Sommige exemplaren worden ook voorzien van lichtblauwe diagonale reclamebanen.
Zie ook: Tijdperken op http://treininbeeld.jouwweb.nl/ (gearchiveerd 4 juni 2013)
Zie ook op deze pagina van Langs de rails
tekst: autobussenwebsite.nl
kleurenschema 1968 (NS)
Het kleurenschema dat door de NS in 1968 wordt gekozen is een onderdeel van "Spoorslag '70" en wordt uitgevoerd door ontwerpbureau Teldesign. Het nieuwe kleurenschema op de treinen is geel met grijze deuren en lichtblauwe reclamebanen. Vanaf 1972 komen er gele intercitytreinstellen op de rails met blauwe banen rondom ramen, met in eerste instantie grijze deuren. Vanaf 1979 worden de deuren geel en worden de blauwe banen ook over de deuren getrokken. Ook de stationsbebording wordt aangepakt. Dit wordt uitgevoerd in blauw met gele letters (spoornummers) of witte pictogrammen. Gert Dumbar, als grafisch ontwerper in dienst bij Teldesign, is de bedenker van het NS-logo, dit wordt in de kleur zwart op de treinen aangebracht. Het kleurenschema op de treinen wordt vanaf 1999 uitgefaseerd, dat wil zeggen dat nieuwe treinen niet meer met dit kleurenschema worden uitgevoerd. In 1998 wordt de laatste treinserie (motorwagens mDDM) voorzien van deze huisstijl. In 1999 wordt een start gemaakt met nieuwe stationsbebording.
tekst: autobussenwebsite.nl
kleurenschema 1999 (NS)
Het kleurenschema wat de NS in 1999 introduceert hangt nauw samen met de invoering van een nieuwe reeks pictogrammen voor stationsbebording, ontworpen door bureau Mijksenaar. Vooral de pictogrammen ondergaan een grote verandering, deze worden nu blauw op een witte achtergrond. Ook de treinen die nieuw op de rails komen krijgen andere kleuren, afhankelijk van hun inzetgebied. De intercitytreinen houden hun gele kleur met blauwe banen rondom alle ramen en deuren. Nieuwe stoptreinen komen er in 2009 in de vorm van SLT, met als basiskleur wit met gele biezen en deuren en een blauwe baan rondom alle ramen. De diagonale lichtblauwe reclamebanen behoren tot de verleden tijd. Het NS-logo komt in blauwe kleur op de treinen.
Zie ook op deze pagina van Langs de rails
tekst: autobussenwebsite.nl
KLM-front
KLM-front, informele benaming voor een type front dat wordt toegepast op de moderne versie van de DAF MB200-bus. De naam KLM-front komt van het feit dat dit front voor het eerst wordt toegepast op speciale bussen voor de KLM. Daar is behalve het front bij de koplampen ook de voorraampartij afwijkend t.o.v. de gewone streekbussen. Omdat bij de moderne streekbus met de gelijmde zijruiten de raampartij wel weer gewoon is, spreekt men ook vaak van een "half" KLM-front.
Er worden ook streekbussen van Centraal Nederland met een klassiek DAF-front gemoderniseerd, waarbij de raamkozijnen en het front volledig zwart zijn geschilderd. Hierdoor lijkt het front op een half KLM-front, maar is dat dus niet.

Half KLM-front van VAD 3930. Deze bus is ook als bouwplaat te downloaden.>
tekst: autobussenwebsite.nl
Koploper
Koploper, bijnaam voor het elektrische intercitytreinmaterieel ICM (Plan Z). De naam is bij ingebruikname van het materieel ook aangebracht op de zijwanden onder de passagiersramen. Bij de modernisering van 2005 is deze naam verwijderd.
tekst: autobussenwebsite.nl
Kromhout
Kromhout, bedrijf dat haar oorsprong heeft in een werf die in 1757 is begonnen door Doede Jansz. Kromhout. De naam van deze werf wordt dan ook 't Kromhout. In 1867 neemt zakenman Daniël Goedkoop sr. deze werf over. Vanaf 1935 producent van motoren en chassis van vrachtwagens en bussen. In 1958 stopt Kromhout daarmee en in 1966 wordt Kromhout onderdeel van Stork.
Zie ook: Folder Kromhoutmuseum
tekst: autobussenwebsite.nl
lagevloerbus
Lagevloerbus, autobus met een lage instap (zonder traptreden). Men spreekt ook wel vaak van semi-lagevloerbus (low entry bus) als alleen het voorste gedeelte lagevloers is.
Voorbeelden van lagevloerbussen zijn: B85 van Den Oudsten, BOVA X-Press, Dennis Alexander ALX200, Wright Commander, Wright Cadet, Berkhof Ambassador 200.
tekst: autobussenwebsite.nl
LE-HO
LE-HO, derde verschijningsvorm (1961/'62) van de A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.600-motor en een carrosserie van Van Hool. Het betreft hier 74 exemplaren ondergebracht in de reeks 7000-7073. De bussen zijn gelijk aan de voorgaande series, maar hebben een panoramische achterruit.
Nummers:
7000-7002 SBM (Breskens)
7003-7052 NBM (Zeist)
7053-7062 NACO (Alkmaar)
7063-7065 Salland (Deventer)
7066 WSM (Loosduinen)
7067-7073 NTM (Heerenveen)
tekst: autobussenwebsite.nl
LE-WS
LE-WS, tweede verschijningsvorm (1958-1962) van de Leyland/Werkspoor-A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.600-motor. Ze worden ondergebracht in de NS-nummerreeksen 4600-4609, 4651-4987 en 4988-5031.
Nummers:
4600-4609 ZOAD (Gennep)
4651-4660 NBM Zeist
4661-4670 NACO (Alkmaar)
4671 NOF (Dokkum)
4672 NTM (Heerenveen)
4673-4692 NBM (Zeist)
4693-4695 Salland (Deventer)
4696 NOF (Dokkum)
4697-4701 WSM (Loosduinen)
4702-4707 GADO (Groningen)
4708-4713 NBM (Zeist)
4714-4733 NZH (Haarlem)
4734 NOF (Dokkum)
4735-4737 Salland (Deventer)
4738-4742 NACO (Alkmaar)
4743-4749 WSM (Loosduinen)
4750-4754 NTM (Heerenveen)
4755 GADO (Groningen)
4756-4767 WSM (Loosduinen)
4768-4779 NBM (Zeist)
4780-4784 NACO (Alkmaar)
4785-4802 NBM (Zeist)
4803-4807 NACO (Alkmaar)
4808-4810 NTM (Heerenveen)
4811-4820 NBM (Zeist)
4821-4824 WSM (Loosduinen)
4825-4873 NZH (Haarlem)
4874-4883 NBM (Zeist)
4884-4887 NTM (Heerenveen)
4888-4892 NACO (Alkmaar)
4893-4901 NBM (Zeist)
4902-4914 NTM (Heerenveen)
4915-4919 GADO (Groningen)
4920-4940 NACO (Alkmaar)
4941 Salland (Deventer)
4942-4944 NOF (Dokkum)
4945-4949 ZOAD (Gennep)
4950-5017 NZH (Haarlem)
5018 ZOAD (Gennep)
5019-5021 NZH (Haarlem)
5022-5026 ZOAD (Gennep)
5027-5030 GADO (Groningen)
5031 NOF (Dokkum)

WSM 4697, Foto: www.autobussenwebsite.nl
tekst: autobussenwebsite.nl
LE-WS Den Oudsten
LE-WS Den Oudsten, vijfde verschijningsvorm (1964) van de Leyland/Werkspoor-A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.600-motor met een carrosserie van Den Oudsten in Woerden. Bijbehorende NS-nummerreeksen zijn 7550-7558 en 7562-7569. Deze twee series bevatten lijnbussen van 12 meter (van de voorgaande series zijn de bussen 11 meter lang) en een brede middendeur.
Nummers:
7550-7558 NBM (Zeist)
7562-7569 Citosa (Boskoop)
tekst: autobussenwebsite.nl
LE-WS Hainje
LE-WS Hainje, vierde verschijningsvorm (1963) van de Leyland/Werkspoor-A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.600-motor met een carrosserie van Hainje in Heerenveen. Bijbehorende NS-nummerreeksen zijn 7400-7407 (gelijk aan 4988-5031, maar dan zonder middendeur) en 7450-7469.
Nummers:
7400-7407 (183-190) DVM (Meppel)
7450 GADO (Groningen)
7451-7455 WSM (Loosduinen)
7456-7463 NTM (Heerenveen)
7464-7468 NZH (Haarlem)
7469 NOF (Dokkum)
tekst: autobussenwebsite.nl
Leyland
Leyland, auto-, bus- en vrachtwagenmerk uit het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland. Het merk Leyland is in Nederland bekend van het busvervoer. Maar ook automerken zoals Austin, Mini, Morris en Triumph komen voort uit Leyland.
Het bedrijf Leyland Motors heeft van 1896 t/m 1968 zijn zetel in de plaats Leyland in de county Lancashire in Engeland (vandaar de bedrijfsnaam). In 1968 volgt er een fusie met British Motor Holdings in Longbridge in Engeland tot British Leyland met vestigingen in Longbridge, Birmingham en Cowley, Oxfordshire. Na de brand van Verheul in Waddinxveen op 9 december 1970 komt er op dezelfde plek een Nederlandse vestiging van British Leyland.
bedrijfsnaam periode opmerkingen
Lancashire Steam Motor Company 1896-1907  
Leyland Motors 1907-1968 overname Coulthards of Preston
British Leyland Motor Corporation 1968-1975 fusie met British Motor Holdings
British Leyland in Nederland 1970 Gouda, Waddinxveen
British Leyland 1975-1982 genationaliseerd door de overheid
Diverse divisies worden nadien doorverkocht aan de Britse auto- en motorfabrikant Rover en aan het Zweedse Volvo.
tekst: autobussenwebsite.nl
Leyland National
Leyland National, type autobus uit het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland die in de jaren zeventig ook in Nederland te zien is o.m. bij busvervoerder Westnederland. De bussen zijn genummerd in de "kleine serie"-3100-reeks. Chauffeurs geven deze bus de bijnaam SRV-wagen. De bus krijgt in Nederland een facelift o.m. een typische Nederlandse antireflex-voorruit met knik, net zoals bij de standaard gele streekbus. Een aparte noviteit is de versnellingshendel die naar ogenschijnlijk Britse maatstaven aan de linkerkant van de bestuurdersplaats is bevestigd. Nadat blijkt dat de bus geen succes zal worden, vinden er geen verdere bestellingen plaats.

Zie ook: Leyland National Westnederland 3114 bij het Haags Busmuseum
tekst: autobussenwebsite.nl
LH-WS
LH-WS, eerste verschijningsvorm (1956/'57) van de Leyland/Werkspoor-A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.375-motor en een lengte van 11 meter. De gehele serie wordt vanaf 1965 onder de reeks 4101-4185 aan de NZH afgeleverd. De exemplaren vanaf 4170 zijn bedoeld voor de autobuslijn Amsterdam - Den Haag.
tekst: autobussenwebsite.nl
Limex
Limex, Limburg Express, busmaatschappij van 2002 t/m 2006. Limex is een onderdeel van het Franse bedrijf Connex. Het bedrijf verzorgt het openbaar vervoer in Zuid-Limburg, nadat deze concessie van Arriva Zuid-Limburg was overgenomen. Behalve nieuwe bussen bevat het wagenpark ook nog oudere Arriva-bussen die op hun beurt weer afkomstig zijn van het bedrijf Vancom, de eerste van 1994 t/m 2002 opererende private busonderneming in Zuid-Limburg. In 2006 wordt Limex overgenomen door Veolia Transport.

tekst: autobussenwebsite.nl
Limex Comfort Liner
Limex Comfort Liner, vorm van HOV-vervoer van het busbedrijf Limex.
tekst: autobussenwebsite.nl
Lion's Regio
Lion's Regio, type carrosserie van MAN voor lange-afstandsbussen (tempo-100-bussen). De drieasser-variant wordt in Nederland van 2005 t/m 2011 als openbaar-vervoermiddel door vervoermaatschappij Connexxion ingezet op de Qliner 315 Lelystad - Groningen v.v. Als huisstijl wordt het donkerblauwe Qliner-kleurenschema gehanteerd. Van 2009 t/m 2012 is de bus ook bij Qbuzz te zien. Ook bij diverse reisorganisaties en tourvervoerders is dit type bus te zien. De bus staat bekend om het trage schakelen en de felle passagiers-TL-verlichting die chauffeurs vaak uitzetten, omdat deze reflecteert in de voorruit.
tekst: autobussenwebsite.nl
LOB
Leyland-LOB Den Oudsten, reeks van streekbussen met een chassis LOB van Leyland en een carrosserie van Den Oudsten. De bussen hebben een wielbasis van 6000 mm en een smalle instapdeur. Het type is de opvolger van de LVB668 en wordt in de periode 1969-1978 gefabriceerd. De eerste bussen in de 2000-reeks hebben nog hoge zijramen en lijken daarmee ook nog het meest op hun LVB-soortgenoten. Bus 2043 (in dienst bij de NACO) is de eerste bus met lagere zijruiten. Alle bussen worden genummerd in de NS/ESO-reeks 2000-2999. De nummers 2733-2999 worden aflopend genummerd voor tourwagens en/of bussen met een achteruitstap (i.p.v. de gebruikelijke middenuitstap), hoewel er ook achteruitstapbussen in andere reeksen verschijnen. In 1980 volgt er nog een serie bussen onder de reeksen 1150-1199 en 1625-1712, waarvan er exemplaren bij Westnederland en de DVM een kleinere wielbasis en een brede instap hebben. De carrosserie van de LOB onderscheidt zich van de niet-Leyland-bussen, zoals o.m. de MB200, door het aan de voorzijde tussen de koplampen gesloten front, zonder grille. De reden hiervoor is dat bij o.m. de MB200-bussen de radiator tussen de koplampen zit en bij de LOB-variant meer onderaan.
tekst: autobussenwebsite.nl
LOK
LOK, afkorting voor Leyland-Den Oudsten Kort. Korte variant van de LOB, wordt gebruikt bij diverse stadsdiensten, zoals Amersfoort en Apeldoorn en zwakke streeklijnen. De LOK's hebben zowel een smalle voor- als middendeur en een gesloten front tussen de koplampen. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is hebben de Leyland-stadsbussen van Nefkens in Amersfoort (die eigenlijk zijn gebouwd op een verkort LVB668-chassis) een Den Oudsten-carrosserie die meer aansluit bij het MB200-type als gelet wordt op de raam- en deurindeling en vooral de grille tussen de koplampen.
tekst: autobussenwebsite.nl
LOS
Leyland LOS-Den Oudsten, reeks van streekbussen met een chassis LOS van Leyland/Den Oudsten en een carrosserie van Den Oudsten. De bussen vallen in de centrale-nummerreeks 5446-5457 uit de periode 1967-1969. De korte exempleren zijn bestemd voor de NTM die de stadsdienst in Leeuwarden verzorgt en bus 5454 komt terecht bij Streekvervoer Walcheren. Zijn langere soortgenoten 5455 en en 5456 gaan naar de N.V. GDS voor het Groningse voorstadsnet, terwijl de 5457 zijn loopbaan begint bij de GADO voor de stadslijn naar Hoogkerk om zich in 1974 alsnog bij de N.V. GDS te voegen. De drie Groningse bussen komen uiteindelijk in 1975 bij de GADO terecht. De Zeeuwse bus 5454 gaat in 1973 over naar de stadsdienst in Leeuwarden (dan reeds uitgevoerd door de FRAM) en in ruil daarvoor krijgt SW streekbus 2063. Het LOS-model is nagenoeg gelijk aan o.m. de reeds in productie zijnde LVB668.
tekst: autobussenwebsite.nl
Lovers Rail
Lovers Rail, treinbedrijf van rederij Lovers in Amsterdam. Het bedrijf is tussen 1996 en 1999 actief geweest op de lijnen Amsterdam CS - IJmuiden (Kennemerstrandexpress) en Amsterdam CS - Lisse (Keukenhofexpress). De lijnen blijken niet succesvol te zijn.

Zie ook: Langs de rails: Lovers Rail: concurrentie op het spoor, N. Spilt
tekst: autobussenwebsite.nl
LTM-nummersysteem
LTM-nummersysteem, zie bij: VSL-nummersysteem.
tekst: autobussenwebsite.nl
LV
Leyland-Verheul LV, zesde verschijningsvorm (1964) van de A-road-(bolramer)-streekbus met een chassis van Leyland-Verheul, een Leyland-O.600-motor en een carrosserie van Den Oudsten onder de centrale nummers 7559-7561. Alle bussen zijn bestemd voor de NBM te Zeist. Ze sluiten daarmee aan op de serie 7550-7558.
tekst: autobussenwebsite.nl
LVB
LVB, afkorting voor Leyland-Verheul Bus. Met deze bus wordt (het LVB668-chassis van) de gele streekbus met de schuine voorruit en "jockeypet"-filmkast, die het straatbeeld vanaf 1967 bepaalt, bedoeld. De LVB kenmerkt zich vooral door de hoogstaande zijruiten. Deze bus vormt ook de basis voor latere streekbussen met chassis van DAF, Leyland, Volvo en Mercedes en carrosserieën van Den Oudsten, Domburg, Van Rooijen, Hainje, Jonckheere en Van Hool.
Zie ook:
Leyland Verheul LVB568-Domburg
Leyland Verheul LVB668
Leyland-Verheul Bus
tekst: autobussenwebsite.nl
LVB568-Domburg
LVB568-Domburg, reeks van streekbussen met een LVB-chassis van Leyland/Verheul met een 0.680 pk-dieselmotor en een carrosserie van Domburg. De bussen zijn bekend als de eerste serie met een kortere wielbasis (5000 mm), een brede instap en een agglo-indeling. De hele reeks 1600-1612 uit 1971 is bestemd voor Maarse & Kroon. De bussen vallen op door de grote ramen in de deuren en de meer uitstekende filmkast.
tekst: autobussenwebsite.nl
LVB668
LVB668, eerste verschijningsvorm van de (meestal gele) standaard-streekbus uit 1967 met een LVB-chassis van Leyland/Verheul, een wielbasis van 6000 mm, een 0.680 pk-dieselmotor en een carrosserie van Verheul. De passagiersramen in deze reeks zijn kleiner (en de panelen daaronder dus groter) dan in latere series. In 1971 worden er nog twee protypes van de NHADO aan de serie toegevoegd, deze krijgen de centrale nummers 998 en 999. De eerste seriebus 1000 is nu eigendom van het NZH-Vervoermuseum in Haarlem. Ook de stadsbussen van Nefkens uit 1976-1980 (nrs. 41-60, vanaf 1982 bij de VAD 1741-1760) zijn gebouwd op een LVB668-chassis, maar met een kleinere wielbasis en een carrosserie van Den Oudsten. Deze bussen zijn voorzien van het front met de grille, dat ook bij de overige bussen met een niet-Leyland-chassis wordt toegepast.
tekst: autobussenwebsite.nl