0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z |
LABO |
De LABO, voluit de Leeuwarder Autobusonderneming NV, is van 1925 t/m 1971 een autobusbedrijf dat een lijnennet verzorgt in het noordwesten van de provincie Friesland. Aanvankelijk begint het bedrijf als stadsdienstonderneming voor Leeuwarden, maar oprichter H. Tolman (1895-1969) richt zijn blik op het noordwesten van de provincie en na diverse overnames behelst het vervoersgebied van de LABO ook daadwerkelijk dat gebied. In 1947 gaat de stadsdienst van Leeuwarden over naar de NTM. De lijn Leeuwarden - Franeker - Alkmaar over de afsluitdijk gaat na de oorlog over van de ATO naar de NTM/NACO, tot protest van de LABO en het eveneens uit Leeuwarden afkomstige bedrijf LAB, die deze lijn liever zelf hadden bediend. In de jaren zestig zien de diverse busmaatschappijen, waaronder ook de LABO, de passagiersaantallen teruglopen en men neigt naar een efficiëntere bedrijfsvoering. Het plan voor een één Friese streekvervoerder wordt geboren en de fusie daartoe zal getrapt plaatsvinden waarbij de Fa. LAB bij de LABO zal worden gevoegd en de LABO vervolgens bij de NOF. Zo ontstaat in 1971 het nieuwe bedrijf FRAM. Tolman maakt dit echter net niet meer mee, aangezien hij in 1969 komt te overlijden. Zie ook: Met de LABO door de Noordwesthoek van Friesland, M.C. van der Goot - Friese Pers Boekerij - ISBN 9789033003868 Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst en fusiediagram: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LAB |
De Fa. LAB, voluit V.o.f. Leeuwarder Autobedrijf, is van 1920 t/m 1971 een particulier autobusbedrijf dat een lijnennet verzorgt in het westen van de provincie Friesland en wel in het gebied te midden van Harlingen, Leeuwarden, Makkum en Sneek. Het gebied wordt omsloten door de snelbusdiensten van de NTM/NACO vanuit Leeuwarden en Heerenveen die over de Afsluitdijk naar Den Oever en Alkmaar voeren. In 1971 volgt er een getrapte fusie tot het nieuwe Friese bedrijf FRAM, waarbij de Fa. LAB eerst wordt toegevoegd aan de Noordwestelijke vervoerder LABO en de bussen van de Fa. LAB allen LABO-opschriften krijgen. Zie ook: Met de LAB op stap, J. Velstra Tzn - Friese Pers Boekerij - ISBN 9789033006470 Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LAD |
De LAD, voluit de NV Lobithse Autodienst, is een busbedrijf, opgericht door de gebroeders Hendriks in Lobith, dat vanaf 1924 een lijndienst onderhoudt tussen Spijk en Zevenaar via Elten. In 1953 komen de LAD, de GTW, en Hendriks uit Zevenaar (geen familie van de gebroeders uit Lobith) tot de oprichting van een coöperatief bedrijf met de naam De Lijmers. Hendriks uit Zevenaar, die de busdienst Zevenaar - Arnhem verzorgt, laat dit in 1962 over aan de GTW. In 1965 wordt De Lijmers overgenomen door de GTW en de LAD mag tot 1991 op vergunning van de GTW de dienst blijven uitvoeren. Zie ook: Met de GTW-bus onderweg, P. van der Meer - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789059612365 Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
lagevloerbus |
Lagevloerbus, autobus met een lage instap (zonder traptreden). Men spreekt ook wel vaak van semi-lagevloerbus (low entry bus) als alleen het voorste gedeelte lagevloers is. Voorbeelden van lagevloerbussen zijn: B85 van Den Oudsten, BOVA X-Press, Dennis Alexander ALX200, Wright Commander, Wright Cadet, Berkhof Ambassador 200. tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LE-HO |
LE-HO, derde verschijningsvorm (1961/'62) van de A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.600-motor en een carrosserie van Van Hool. Het betreft hier 74 exemplaren ondergebracht in de reeks 7000-7073. De bussen zijn gelijk aan de voorgaande series, maar hebben een panoramische achterruit. Nummers: 7000-7002 SBM (Breskens) 7003-7052 NBM (Zeist) 7053-7062 NACO (Alkmaar) 7063-7065 Salland (Deventer) 7066 WSM (Loosduinen) 7067-7073 NTM (Heerenveen) tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LE-WS |
LE-WS, tweede verschijningsvorm (1958-1962) van de Leyland/Werkspoor-A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.600-motor. Ze worden ondergebracht in de NS-nummerreeksen 4600-4609, 4651-4987 en 4988-5031.
WSM 4697, Foto: www.autobussenwebsite.nl tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LE-WS Den Oudsten |
LE-WS Den Oudsten, vijfde verschijningsvorm (1964) van de Leyland/Werkspoor-A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.600-motor met een carrosserie van Den Oudsten in Woerden. Bijbehorende NS-nummerreeksen zijn 7550-7558 en 7562-7569. Deze twee series bevatten lijnbussen van 12 meter (van de voorgaande series zijn de bussen 11 meter lang) en een brede middendeur. Nummers: 7550-7558 NBM (Zeist) 7562-7569 Citosa (Boskoop) tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LE-WS Hainje |
LE-WS Hainje, vierde verschijningsvorm (1963) van de Leyland/Werkspoor-A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.600-motor met een carrosserie van Hainje in Heerenveen. Bijbehorende NS-nummerreeksen zijn 7400-7407 (gelijk aan 4988-5031, maar dan zonder middendeur) en 7450-7469. Nummers: 7400-7407 (183-190) DVM (Meppel) 7450 GADO (Groningen) 7451-7455 WSM (Loosduinen) 7456-7463 NTM (Heerenveen) 7464-7468 NZH (Haarlem) 7469 NOF (Dokkum) tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
Leyland |
Leyland, auto-, bus- en vrachtwagenmerk uit het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland. Het merk Leyland is in Nederland bekend van het busvervoer. Maar ook automerken zoals Austin, Mini, Morris en Triumph komen voort uit Leyland. Het bedrijf Leyland Motors heeft van 1896 t/m 1968 zijn zetel in de plaats Leyland in de county Lancashire in Engeland (vandaar de bedrijfsnaam). In 1968 volgt er een fusie met British Motor Holdings in Longbridge in Engeland tot British Leyland met vestigingen in Longbridge, Birmingham en Cowley, Oxfordshire. Na de brand van Verheul in Waddinxveen op 9 december 1970 komt er op dezelfde plek een Nederlandse vestiging van British Leyland.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
Leyland National |
Leyland National, type autobus uit het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland die in de jaren zeventig ook in Nederland te zien is o.m. bij busvervoerder Westnederland. De bussen zijn genummerd in de "kleine serie"-3100-reeks. Chauffeurs geven deze bus de bijnaam SRV-wagen. De bus krijgt in Nederland een facelift o.m. een typische Nederlandse antireflex-voorruit met knik, net zoals bij de standaard gele streekbus. Een aparte noviteit is de versnellingshendel die naar ogenschijnlijk Britse maatstaven aan de linkerkant van de bestuurdersplaats is bevestigd. Nadat blijkt dat de bus geen succes zal worden, vinden er geen verdere bestellingen plaats. Zie ook: Leyland National Westnederland 3114 bij het Haags Busmuseum tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LH-WS |
LH-WS, eerste verschijningsvorm (1956/'57) van de Leyland/Werkspoor-A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.375-motor en een lengte van 11 meter. De gehele serie wordt vanaf 1965 onder de reeks 4101-4185 aan de NZH afgeleverd. De exemplaren vanaf 4170 zijn bedoeld voor de autobuslijn Amsterdam - Den Haag.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
De Lijmers |
De Lijmers is een coöperatief bedrijf dat van 1953 t/m 1965 binnen het gebied van de Lijmers in het zuiden van de provincie Gelderland een aantal busdiensten onderhoudt. De coöperatie dient hier als houder van de gebiedsvergunning te worden opgevat. Dit zijn de bedrijven die er onderdeel van zijn: - LAD, Lobitse Autodienst van de gebroeders Hendriks uit Lobith: Busbedrijf dat van 1924 t/m 1991 een busdienst onderhoudt tussen Spijk/Lobith - Elten - Zevenaar, waarbij het plaatsje Elten tussen 1949 en 1963 niet in Duitsland, maar in Nederland ligt; - GTW verzorgt o.a. de dienst Doetinchem - Elten; - L. Hendriks (geen familie van de gebroeders uit Lobith) uit Zevenaar: verzorgt de dienst Zevenaar - Arnhem. In 1965 wordt De Lijmers overgenomen door de GTW, waarbij Hendriks uit Zevenaar geheel wordt overgenomen en de LAD t/m 1991 zijn eigen dienst mag blijven verzorgen op vergunning van de GTW. Zie ook: Met de GTW-bus onderweg, P. van der Meer - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789059612365 Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
Limex |
Limex, Limburg Express, busmaatschappij van 2002 t/m 2006. Limex is een onderdeel van het Franse bedrijf Connex. Het bedrijf verzorgt het openbaar vervoer in Zuid-Limburg, nadat deze concessie van Arriva Zuid-Limburg was overgenomen. Behalve nieuwe bussen bevat het wagenpark ook nog oudere Arriva-bussen die op hun beurt weer afkomstig zijn van het bedrijf Vancom, de eerste van 1994 t/m 2002 opererende private busonderneming in Zuid-Limburg. In 2006 wordt Limex overgenomen door Veolia Transport. tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
Limex Comfort Liner |
Limex Comfort Liner, vorm van HOV-vervoer van het busbedrijf Limex.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
Lion Cars |
Lion Cars, begonnen als Van Leeuwen, voluit Fa. W. van Leeuwen & Zoon, is een busbedrijf en touringcaronderneming die van 1949 t/m 1982 een stadsdienst verzorgt in Zaltbommel. In 1982 gaat deze dienst over naar de Zuidooster. In 2010 worden de reisactiviteiten door Kras Touringcars (gevestigd te Ammerzoden) overgenomen.
Zie ook: Overname Lion Cars door Kras Touringcars, bericht uit 2010 Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
Lion's Regio |
Lion's Regio, type carrosserie van MAN voor lange-afstandsbussen (tempo-100-bussen). De drieasser-variant wordt in Nederland van 2005 t/m 2011 als openbaar-vervoermiddel door vervoermaatschappij Connexxion ingezet op de Qliner 315 Lelystad - Groningen v.v. Als huisstijl wordt het donkerblauwe Qliner-kleurenschema gehanteerd. Van 2009 t/m 2012 is de bus ook bij Qbuzz te zien. Ook bij diverse reisorganisaties en tourvervoerders is dit type bus te zien. De bus staat bekend om het trage schakelen en de felle passagiers-TL-verlichting die chauffeurs vaak uitzetten, omdat deze reflecteert in de voorruit.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LOB |
Leyland-LOB Den Oudsten, reeks van streekbussen van 12 meter met een chassis LOB van Leyland en een carrosserie van Den Oudsten. De bussen hebben een wielbasis van 6000 mm en een smalle instapdeur. Het type is de opvolger van de LVB668 en wordt in de periode 1969-1978 gefabriceerd. De eerste bussen in de 2000-reeks hebben nog hoge zijramen en lijken daarmee ook nog het meest op hun LVB-soortgenoten. Bus 2043 (in dienst bij de NACO) is de eerste bus met lagere zijruiten. Alle bussen worden genummerd in de NS/ESO-reeks 2000-2999. De nummers 2732-2999 worden aflopend genummerd voor tourwagens en/of bussen met een achteruitstap (i.p.v. de gebruikelijke middenuitstap), hoewel er ook achteruitstapbussen in andere reeksen verschijnen. In 1980 volgt er nog een serie bussen onder de reeksen 1150-1199 en 1625-1712, waarvan er exemplaren bij Westnederland en de DVM een kleinere wielbasis en een brede instap hebben. De carrosserie van de LOB onderscheidt zich van de niet-Leyland-bussen, zoals o.m. de MB200, door het aan de voorzijde tussen de koplampen gesloten front, zonder grille. De reden hiervoor is dat bij o.m. de MB200-bussen de radiator tussen de koplampen zit en bij de LOB-variant meer onderaan. Zie hier voor een complete lijst van LOB-streekbussen. Zie hier voor een complete lijst van LOB-streekbussen van de variant semitour. Zie hier voor een complete lijst van LOB-streekbussen bij het KLM-Autobusbedrijf. Zie ook: De Gele Rijders, P. van der Meer - Uitgeverij De Alk - ISBN 9060132572 tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LOK |
LOK, afkorting voor Leyland-Den Oudsten Kort. Korte variant van 10 meter van de LOB, wordt gebruikt bij diverse stadsdiensten, zoals Amersfoort en Apeldoorn en zwakke streeklijnen. De LOK's hebben zowel een smalle voor- als middendeur en een gesloten front tussen de koplampen. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is hebben de Leyland-stadsbussen van Nefkens in Amersfoort (die eigenlijk zijn gebouwd op een verkort LVB668-chassis) een Den Oudsten-carrosserie die meer aansluit bij het MB200-type als gelet wordt op de raam- en deurindeling en vooral de grille tussen de koplampen. Zie hier voor een complete lijst van LOK-streek- en stadsbussen. tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LOS |
Leyland LOS/LOSG-Den Oudsten, reeks van streekbussen met een chassis LOS of LOSG van Leyland/Den Oudsten en een carrosserie van Den Oudsten. De bussen vallen in de centrale-nummerreeks 5446-5457 uit de periode 1967-1969. De korte exemplaren LOS van 10 meter zijn bestemd voor de NTM die de stadsdienst in Leeuwarden verzorgt en bus 5454 komt terecht bij Streekvervoer Walcheren. Zijn langere soortgenoten LOSG van bijna 12 meter 5455 en 5456 gaan naar de N.V. GDS voor het Groningse voorstadsnet, terwijl de 5457 zijn loopbaan begint bij de GADO voor de stadslijn naar Hoogkerk om zich in 1974 alsnog bij de N.V. GDS te voegen. De drie Groningse bussen komen uiteindelijk in 1975 bij de GADO terecht. De Zeeuwse bus 5454 gaat in 1973 over naar de stadsdienst in Leeuwarden (dan reeds uitgevoerd door de FRAM) en in ruil daarvoor krijgt SW streekbus 2063. De LOS- en LOSG-modellen zijn nagenoeg gelijk aan o.m. de reeds in productie zijnde LVB668, hoewel de inzet bij de LOS/LOSG met nadruk ligt op het (voor-)stadsnet.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
Lovers Rail |
Lovers Rail, treinbedrijf van rederij Lovers in Amsterdam. Het bedrijf is tussen 1996 en 1999 actief geweest op de lijnen Amsterdam CS - IJmuiden (Kennemerstrandexpress) en Amsterdam CS - Lisse (Keukenhofexpress). De lijnen blijken niet succesvol te zijn. Zie ook: Langs de rails: Lovers Rail: concurrentie op het spoor, N. Spilt tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LTM-nummersysteem |
LTM-nummersysteem, zie bij: VSL-nummersysteem.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LV |
Leyland-Verheul LV, zesde verschijningsvorm (1964) van de A-road-(bolramer)-streekbus met een chassis van Leyland-Verheul, een Leyland-O.600-motor en een carrosserie van Den Oudsten onder de centrale nummers 7559-7561. Alle bussen zijn bestemd voor de NBM te Zeist. Ze sluiten daarmee aan op de serie 7550-7558.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LVB |
LVB, afkorting voor Leyland-Verheul Bus. Met deze bus wordt (het LVB668-chassis van) de gele streekbus met de schuine voorruit en "jockeypet"-filmkast, die het straatbeeld vanaf 1967 bepaalt, bedoeld. De LVB kenmerkt zich vooral door de hoogstaande zijruiten. Deze bus vormt ook de basis voor latere streekbussen met chassis van DAF, Leyland, Volvo en Mercedes en carrosserieën van Den Oudsten, Domburg, Van Rooijen, Hainje, Jonckheere en Van Hool. Zie ook: Leyland Verheul LVB568-Domburg Leyland Verheul LVB668 tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LVB568-Domburg |
LVB568-Domburg, reeks van streekbussen met een LVB-chassis van Leyland/Verheul met een 0.680 pk-dieselmotor en een carrosserie van Domburg. De bussen zijn bekend als de eerste serie met een kortere wielbasis (5000 mm), een brede instap en een agglo-indeling. De hele reeks 1600-1612 uit 1971 is bestemd voor Maarse & Kroon. De bussen vallen op door de grote ramen in de deuren en de meer uitstekende filmkast.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||||||||||||
LVB668 |
LVB668, eerste verschijningsvorm van de (meestal gele) standaard-streekbus uit 1967 met een LVB-chassis van Leyland/Verheul, een wielbasis van 6000 mm, een 0.680 pk-dieselmotor en een carrosserie van Verheul. De passagiersramen in deze reeks zijn kleiner (en de panelen daaronder dus groter) dan in latere series. In 1971 worden er nog twee prototypes van de NHADO aan de serie toegevoegd, deze krijgen de centrale nummers 998 en 999. De eerste seriebus 1000 is nu eigendom van het NZH-Vervoermuseum in Haarlem. Ook de stadsbussen van Nefkens uit 1976-1980 (nrs. 41-60, vanaf 1982 bij de VAD 1741-1760) zijn gebouwd op een LVB668-chassis, maar met een kleinere wielbasis en een carrosserie van Den Oudsten. Deze bussen zijn voorzien van het front met de grille, dat ook bij de overige bussen met een niet-Leyland-chassis wordt toegepast. Zie hier voor een complete lijst van LVB-streekbussen onder de NS/ESO-nummering. Zie hier voor een complete lijst van LVB-streekbussen bij particuliere bedrijven. Zie hier voor een complete lijst van LVB-streekbussen bij het KLM-Autobusbedrijf. Zie ook: De Gele Rijders, P. van der Meer - Uitgeverij De Alk - ISBN 9060132572 tekst: autobussenwebsite.nl |