0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z |
jockeypet | |||||||||
Kameel |
Kameel, bijnaam voor het directie-stroomlijnmotorrijtuig NS 20 van de Nederlandse Spoorwegen, afgeleverd in 1954 door Allan in Rotterdam. Het rijtuig is technisch gelijk aan motorrijtuig DE1, zij het dat bij het directievoertuig de twee machinistencabines niet aan beide kopzijden, maar bovenin zijn gesitueerd. Als gevolg daarvan zijn er twee uitstulpingen op het rijtuig, vandaar de bijnaam Kameel. In eerste instantie is het rijtuig donkerblauw met o.a. rode biezen aan de kopzijden, vanaf 1973 wordt dit geel met een blauwe baan onder de ramen en grijs dak en grijze schortplaten. De Alan-vleugels (ook aanwezig op de Blauwe Engelen) maakt plaats voor een derde frontsein. Het rijtuig is vanaf dat moment ook beschikbaar als VIP-car voor andere gezelschappen. In 1991 wordt het rijtuig buiten dienst gesteld. In 2004 vindt er herstel plaats, waarbij het rijtuig weer in zijn oorspronkelijke kleurenpracht wordt getooid. Sindsdien wordt het voertuig afwisselend gebruikt als directievoertuig en als statisch object in het Spoorwegmuseum in Utrecht. De Kameel in zijn oorspronkelijke gedaante. Illustratie: Arthur's treinenpagina tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
Kamperlijn |
Kamperlijn, Het baanvak tussen Zwolle en Kampen, van 1865 t/m 2017 bereden door dieseltreinen. Vanaf 2017 geëlektrificeerd. Het baanvak is onderdeel van de Centraalspoorweg (Utrecht - Kampen).
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
kleurenschema 1921 (NS) |
In 1921 voert de NS naast een centraal nummerschema één kleur voor al het treinmaterieel in, nl. olijfgroen (donkergroen of standgroen). Bij mat '24 wordt de raampartij nog omgeven door beige, wat ook de kleur van het dak is; vanaf 1929 wordt dit ook donkergroen (het dak wordt dan donkergrijs). De olijfgroene kleur gaat samen gepaard met rode biezen. In 1934 wordt dit patroon doorbroken door de komst van de DE3, die niet olijfgroen maar lichtgrijs met rode biezen is (na enige tijd worden deze treinen toch olijfgroen geschilderd, omdat de lichtgrijze kleur vervuilend blijkt te werken). De volgende dieselseries omBC (1937) en DE5, alsmede het nog te verschijnen elektrisch materieel, worden wel weer meteen afgeleverd in olijfgroen. Zie ook: Tijdperken op http://treininbeeld.jouwweb.nl/ (gearchiveerd 4 juni 2013) Zie ook op deze pagina van Langs de rails tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
kleurenschema 1953 (NS) |
In 1953 voert de NS een nieuw kleurenschema van monopigmentkleuren in voor al het treinmaterieel. De kleuren zijn als volgt:
Zie ook: Tijdperken op http://treininbeeld.jouwweb.nl/ (gearchiveerd 4 juni 2013) Zie ook op deze pagina van Langs de rails tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
kleurenschema 1968 (NS) |
Het kleurenschema dat door de NS in 1968 wordt gekozen is een onderdeel van "Spoorslag '70" en wordt uitgevoerd door ontwerpbureau Teldesign. Het nieuwe kleurenschema op de treinen is geel met grijze deuren en lichtblauwe reclamebanen. Vanaf 1972 komen er gele intercitytreinstellen op de rails met blauwe banen rondom ramen, met in eerste instantie grijze deuren. Vanaf 1979 worden de deuren geel en worden de blauwe banen ook over de deuren getrokken. Ook de stationsbebording wordt aangepakt. Dit wordt uitgevoerd in blauw met gele letters (spoornummers) of witte pictogrammen. Gert Dumbar, als grafisch ontwerper in dienst bij Teldesign, is de bedenker van het NS-logo, dit wordt in de kleur zwart op de treinen aangebracht. Het kleurenschema op de treinen wordt vanaf 1999 uitgefaseerd, dat wil zeggen dat nieuwe treinen niet meer met dit kleurenschema worden uitgevoerd. In 1998 wordt de laatste treinserie (motorwagens mDDM) voorzien van deze huisstijl. In 1999 wordt een start gemaakt met nieuwe stationsbebording.
tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
kleurenschema 1999 (NS) |
Het kleurenschema wat de NS in 1999 introduceert hangt nauw samen met de invoering van een nieuwe reeks pictogrammen voor stationsbebording, ontworpen door bureau Mijksenaar. Vooral de pictogrammen ondergaan een grote verandering, deze worden nu blauw op een witte achtergrond. Ook de treinen die nieuw op de rails komen krijgen andere kleuren, afhankelijk van hun inzetgebied. De intercitytreinen houden hun gele kleur met blauwe banen rondom alle ramen en deuren. Nieuwe stoptreinen komen er in 2009 in de vorm van SLT, met als basiskleur wit met gele biezen en deuren en een blauwe baan rondom alle ramen. De diagonale lichtblauwe reclamebanen behoren tot de verleden tijd. Het NS-logo komt in blauwe kleur op de treinen. Zie ook op deze pagina van Langs de rails tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
KLM-front |
KLM-front, informele benaming voor een type front dat wordt toegepast op de moderne versie van de DAF MB200-bus. De naam KLM-front komt van het feit dat dit front voor het eerst wordt toegepast op speciale bussen voor de KLM. Daar is behalve het front bij de koplampen ook de voorraampartij afwijkend t.o.v. de gewone streekbussen. Omdat bij de moderne streekbus met de gelijmde zijruiten de raampartij wel weer gewoon is, spreekt men ook vaak van een "half" KLM-front. Er worden ook streekbussen van Centraal Nederland met een klassiek DAF-front gemoderniseerd, waarbij de raamkozijnen en het front volledig zwart zijn geschilderd. Hierdoor lijkt het front op een half KLM-front, maar is dat dus niet. Half KLM-front van VAD 3930. tekst: autobussenwebsite.nl | ||||||||
Koploper | |||||||||
Kromhout |
Kromhout, bedrijf dat haar oorsprong heeft in een werf die in 1757 is begonnen door Doede Jansz. Kromhout. De naam van deze werf wordt dan ook 't Kromhout. In 1867 neemt zakenman Daniël Goedkoop sr. deze werf over. Vanaf 1935 producent van motoren en chassis van vrachtwagens en bussen. In 1958 stopt Kromhout daarmee en in 1966 wordt Kromhout onderdeel van Stork. Zie ook: Folder Kromhoutmuseum Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl |