0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z |
Favorita S.A. |
Favorita S.A. is sinds 1985 een Argentijnse carrosseriebouwer in Buenos Aires. Er worden bussen gebouwd voornamelijk op chassis van Mercedes Benz. Foto: Victor Daniel Nicolao (vmaster), CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons Omschrijving: Mercedes Benz/Favorita-bus met wagenparknummer 8 van vervoerder Transportes Santa Fe S.A. als lijn 39 in Buenos Aires in Argentinië. Alle bussen van deze lijn kenmerken zich door hun bruin-witte uitstraling. Zie ook: De website van Favorita S.A. (Spaanstalig) tekst: autobussenwebsite.nl |
filmkast |
Filmkast, kast boven de voorruit van een autobus, waarop het lijnnummer en de bestemming wordt aangegeven. tekst: autobussenwebsite.nl |
Flevodienst |
Flevodienst, busmaatschappij van 1959 t/m 1981 met lijnen in de Flevopolders en naar Amsterdam, met als aandeelhouders de Veluwse Auto Dienst (VAD), de N.V. Salland en het openbaar lichaam Zuidelijke IJsselmeerpolders. De lijnen van de Fa. T. van Maanen uit Harderwijk, die eveneens een buslijn tussen Nunspeet en de Generaal Winkelmankazerne onderhoudt, worden in 1954 overgenomen, waarop Van Maanen zelf de directeur wordt van de nieuwe onderneming. In 1981 volgt er een fusie tussen de Flevodienst en de VAD tot de Verenigde Autobus Diensten (eveneens VAD), waarbij de logo's van de Flevodienst en de (Veluwse) VAD in elkaar worden gevoegd. Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378 Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf tekst: autobussenwebsite.nl |
Flevospoorlijn |
Flevospoorlijn, de spoorlijn tussen de stations Lelystad Centrum en Weesp. In 1987 wordt het gedeelte tussen Weesp en Almere Buiten geopend, in 1988 volgt de rest tot aan Lelystad. In Weesp grenst de Flevospoorlijn aan de Oosterspoorlijn (Amsterdam CS - Zutphen) en de Schiphollijn (Weesp - Leiden). Aan de kant van Lelystad Centrum gaat de Flevospoorlijn over in de Hanzespoorlijn (Lelystad Centrum - Zwolle). Plannen bestaan er om vanaf Lelystad een spoorlijn aan te leggen in de richting Emmeloord, Heerenveen, Drachten en Groningen. Namen voor deze spoorlijn zijn de Zuiderzeespoorlijn of de Lelylijn. Zie ook: Langs de rails: Flevolijn, Hanzelijn, N. Spilt tekst: autobussenwebsite.nl |
FRAM |
De FRAM, de Friese Autobusmaatschappij, busmaatschappij, ontstaan in 1971 na een (getrapte) fusie van de LABO, NTM en NOF. In 1974 wordt de ZWH (Zuidwesthoek) uit Balk erbij gevoegd en in 1979 komt de ESA erbij. Het materieel bestaat voor het grootste gedeelte uit Leyland-Den Oudsten-bussen, maar zo rond 1983 komt hetzelfde model op een DAF MB200-chassis zijn intrede maken. In 1996 fuseert de FRAM met de DVM/NWH tot de VEONN en met het Leyland-chassis is het binnen de kortste tijd afgelopen. Nieuwe merken zoals Mercedes-Benz en Volvo gaan onderdeel uitmaken van het wagenpark. Carosseriebouwer Berkhof doet zijn intrede in het streekbussensegment. Zie ook: De buskaping bij Jorwerd Logo gemaakt door autobussenwebsite.nl. Dit logo wijkt af van het origineel. tekst en fusiediagram: autobussenwebsite.nl |
FRAM Specials | |
Frysk Ferfier |
Frysk Ferfier, logo, merk en huisstijl dat vanaf eind 2012 op alle stads- en streekwagens van Arriva is te zien. Min of meer opvolger van "De Frysker" en Maxx Leeuwarden. tekst: autobussenwebsite.nl |
Frysker |
Frysker, productnaam van Connexxion voor het openbaar vervoer in Noordwest- en Zuidwest Friesland van 2007 t/m 2012. Het openbaar vervoer kenmerkt zich door kleinere bussen met 21 zitplaatsen en meer ritten. Aanvankelijk komt op alle bussen de naam De Frysker te staan, maar na de instroom van wagens uit andere concessies verdwijnt deze naam wat naar de achtergrond en is het voornamelijk de bedrijfsnaam die op de zijkanten prijkt. tekst: autobussenwebsite.nl |
Fyra |
Fyra, productnaam van de hoge-snelheidstrein tussen Amsterdam en Breda en Amsterdam en Brussel, uitgevoerd door de Nederlandse Spoorwegen en de NMBS. De Fyra wordt gekenmerkt door te laat afgeleverde treinstellen, een onbetrouwbare dienstregeling en technische mankementen. Uiteindelijk worden de Italiaanse AnsaldoBreda-treinen door de NS afgestoten en teruggeleverd aan de leverancier. tekst: autobussenwebsite.nl |