0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z
Achteroverbouw
Achteroverbouw, of achteroverhang. De afstand tussen de achterzijde van de wielbasis en de achterkant van de bus.
tekst: autobussenwebsite.nl
Aggloliner
Aggloliner, snelbus van Arriva in 2000, voorloper van de Qliner. De Aggloliner rijdt in het begin van de jaren '00 in de provincie Groningen en hanteert lijnnummers in de 500-serie. Als materieel wordt een 15-meter-versie van de Mercedes Benz Integro gebruikt. Na de invoering van de Qliner wordt dit materieel overgespoten in de Qliner-huisstijl. Ca. tien jaar later zijn nog enkele exemplaren te vinden bij Arriva Touring.



tekst: autobussenwebsite.nl
Albatros
Albatros, communicatiesysteem in de autobussen van Arriva.
tekst: autobussenwebsite.nl
Alexander ALX200
Alexander ALX200, type carrosserie, afgekort ALX200, van de Schotse carrosseriebouwer Walter Alexander Coachbuilders. In Nederland is de carrosserie voornamelijk te zien op het chassis Dennis Dart SLF van de Britse busfabrikant Dennis, vanaf 2001 voornamelijk actief bij Arriva Zuidoost-Friesland. De bussen staan in het begin van hun loopbaan vooral bekend om de lawaaierige motor en tochtdeuren. Deze euvels zijn naderhand verholpen.

Zie ook: De ALX200 nader bekeken
Zie ook: lijst van bussen in de 5000-reeks
tekst: autobussenwebsite.nl
Alliance
Alliance, type carrosserie van de Nederlandse busfabrikant Den Oudsten. Wordt gefabriceerd van 1989 t/m 2001. Er worden verscheidende varianten gemaakt, waaronder 12-meter, 15-meter (Interliner) en een lagevloervariant.

De carrosserie wordt geleverd op de volgende chassis:
DAF MB230 Chassis voor hogevloerbus met middenmotor met daarop een carrosserie B89.
DAF SB220 Chassis voor hogevloerbus met liggende motor achterin met daarop een carrosserie B89.
Iveco Eurorider Chassis voor hogevloerbus met motor achterin met daarop een carrosserie B89.
Volvo B10M Chassis voor hogevloerbus met middenmotor met daarop een carrosserie B89.
Den Oudsten B90 Chassis voor integraal-lagevloerbus met staande motor achterin.
Den Oudsten B91 Chassis voor integraal-hogevloerbus met staande motor achterin.
Den Oudsten B93 Chassis voor gelede integraal-lagevloerbus met staande motor in de volgwagen achterin.
Den Oudsten B95 Chassis voor integraal-hogevloerbus met liggende motor achterin.
Den Oudsten B96 Chassis voor integraal-lagevloerbus met liggende motor achterin.
tekst: autobussenwebsite.nl
Ambassador
Ambassador, type carrosserie van de Nederlandse busfabrikant Berkhof in Heerenveen. Dit type bus is te vinden onder de meeste busvervoerders. Er bestaan verschillende varianten, nl. Ambassador 200 (ALE 120) en 120/180 (ALE 106). De lange 12-meter-variant heet vanaf oktober 2011 VDL Citea LLE.
tekst: autobussenwebsite.nl
AMZ
De AMZ, voluit de Automaatschappij Zeeland NV, is tussen 1947 en 1985 een samenwerkingsverband tussen drie verschillende busmaatschappijen, die elk op een vergunning lijndiensten uitvoert op verschillende lijnen op de schiereilanden Noord- en Zuid-Beveland in de provincie Zeeland onder de naam AMZ. Daarnaast verzorgt het samenwerkingsverband zelf ook nog lijndiensten uit vanaf Goes. Vanaf 1985 worden de lijndiensten ondergebracht onder het bedrijf N.V. Streekvervoer Zuid-West-Nederland. De vestiging in Borssele (zie tabel onder) bestaat nog steeds, onder de namen AMZ en De Muynck, waarbij de AMZ het reisvervoer en De Muynck het technische gedeelte verzorgt.
L. Leendertse Gevestigd te Kruiningen. Lijnen op het schiereiland Zuid-Beveland ten zuiden van de spoorlijn Goes - Bergen op Zoom.
Fa. De Baar & Leendertse Gevestigd te Wemeldinge. Lijn Station Kruiningen-Yerseke - Yerseke (dorp) - Wemeldinge - Kapelle - Goes.
Fa. Wed. J. de Muynck & Zonen Gevestigd te Borssele. Lijnen op het schiereiland Zuid-Beveland ten zuiden van Middelburg en Goes. Deze vestiging bestaat nog steeds onder de naam AMZ.
Auto-Maatschappij Zeeland NV Gevestigd te Goes. Lijnen in Noord- en Zuid-Beveland, waarin ook de bovengenoemde bedrijven participeren.
Zie ook: Met de bus mee, deel 3: Van de Marne naar de Meuse, H. Verhoeff - Uitgeverij De Alk - ISBN 9789060133378
Zie ook: Verdere informatie over dit bedrijf
Zie ook: Overzicht geschiedenis van het openbaar vervoer op Zeeland (PDF)
Zie ook: De website van de AMZ in Borssele
Zie ook: De website van De Muynck in Borssele
Zie ook: De website van De Baar in Wemeldinge
tekst: autobussenwebsite.nl
Apekop
Apekop, bijnaam (volgens de groene spelling van voor 1996) voor het treinmaterieel mat'64 (Plan V en T), links op de foto. De naam is min of meer geforceerd gekozen, naar voorbeeld van het voorgaande mat' 54 (rechts op de foto) met als bijnaam Hondekop. In diverse hobbyfora duikt de naam Apekop nog wel eens op.

Mat'54 en '64 op station Utrecht in DTG Train Simulator.
tekst: autobussenwebsite.nl
Arriva
Arriva, busmaatschappij uit het Verenigd Koninkrijk, in Nederland opererend onder de bedrijfsnaam Arriva Personenvervoer Nederland, van 1998 t/m 2002 actief in Zuid-Limburg (daarna overgedragen aan Limex), vanaf 1999 een fusie tussen de VEONN en de GADO, is vanaf die tijd actief in bepaalde gedeeltes in Nederland. In die tijd is het bedrijf in nieuwe gebieden gaan rijden, terwijl ze als gevolg van de openbare aanbestedingen, andere gebieden juist is kwijtgeraakt. In de zomer van 2010 wordt het moederbedrijf en daarbij dus alle dochtermaatschappijen, waaronder ook Arriva Personenvervoer Nederland, overgenomen door de Deutsche Bahn.

tekst: autobussenwebsite.nl
Autobus
Autobus, motorvoertuig geschikt voor vervoer van meer dan acht personen. Autobussen zijn in te delen in trambussen, torpedofrontbussen en frontstuurbussen.
tekst: autobussenwebsite.nl