www.autobussenwebsite.nl

Deze site wordt ieder etmaal vernieuwd om 00.00, 04.00, 07.00, 12.00, 16.00 en 20.00.

0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z

VAD (Veluwse Autodienst) Veluwse Autodienst, busmaatschappij van 1923 t/m 1981. Het logo van de VAD gaat van de jaren vijftig t/m 1969 getooid met een vliegend hert, vanaf 1970 wordt overgegaan op het logo, zoals hieronder staat afgebeeld. In 1981 volgt er een fusie tussen de VAD en de Flevodienst tot de Verenigde Autobus Diensten (VAD), waarbij de logo's van de (Veluwse) VAD en de Flevodienst in elkaar worden gevoegd.
VAD (Verenigde Autobusdiensten) Verenigde Autobusdiensten, busmaatschappij ontstaan in 1981 uit de (Veluwse) VAD en de Flevodienst. In 1994 volgt er een fusie met Centraal Nederland en het Nieuwegeinse gedeelte van Westnederland tot het nieuwe bedrijf Midnet.
Van Hool Zie hier.
Vancom Busmaatschappij van Amerikaanse afkomst, verzorgt tussen 1994 en 2002 het openbaar vervoer in Zuid-Limburg. Daarna doorverkocht aan het Britse Arriva. In 1997 aankoop van het GVB in Groningen, maar na enkele weken doorverkocht aan Arriva, omdat Vancom geen groeimogelijkheden in het noorden ziet.
VBN Vervoerbewijzen Nederland, bedrijf opgericht in 1989. Coördineert de productie, distributie en verkoop van de nationale vervoerbewijzen. In 2011 worden de werkzaamheden van VBN gestaakt, omdat de nationale vervoerbewijzen dan niet meer geldig zijn.
VDL Van der Leegte, een constructiebouwer die in 1998 de carrosseriebouwers Berkhof en BOVA overneemt. Naderhand verdwijnen ook de fabrieksnamen Berkhof en BOVA van alle autobussen.
Veolia Transport Veolia Transport Nederland, busmaatschappij, onderdeel van Veolia Transport/CGEA. In 1997 neemt CGEA voor 70% deel aan Lovers Rail, maar trekt daar al snel de stekker eruit. In 2001 neemt CGEA onder de naam Connex de BBA over. Inmiddels Veolia geheten neemt het ook Stadsbus Maastricht en Arriva in Zuid-Limburg over. Veolia is voornamelijk actief in het zuiden des lands en hanteert de huisstijl wit met rode biezen/schortplaten.
VEONN Vervoersonderneming Noord-Nederland, busmaatschappij ontstaan in 1996 door een fusie tussen de DVM/NWH en de FRAM. In 1999 wordt de VEONN samen met de GADO in Groningen overgenomen door het Britse Arriva. De huisstijl van de VEONN is van oorsprong wit met licht- en donkerblauwe schortplaten, maar heel veel bussen blijven de oude huisstijlen van FRAM, DVM en DVM/NWH (alsmede ESO/VSN-streekgeel) houden. In eerste instantie zou het fusiebedrijf Noordnet heten, maar een bedrijf in Drachten met dezelfde naam maakte bezwaar.
Verheul Carrosseriebouwer in Waddinxveen van 1900 t/m 1970. Verheul is o.m. bekend geworden van de Bolramerstreekbus en de LVB, het model carrosserie dat bekend zal worden als de gele steekbus. In 1970 wordt de fabriek van Verheul door een brand verwoest.
Verhoef Autobusonderneming Verhoef, busmaatschappij voornamelijk gespecialiseerd in groepsvervoer. Onderhoudt tussen 1925 en 2001 lijn 183 Woerden - Driebruggen v.v.
versterkingsbus Extra bus die tijdens het spitsuur een lijndienst ondersteunt. Dit kan de reguliere vervoerder doen, maar vaak wordt ook hulp ingeroepen van een touringcarbedrijf.
VETAG Afkorting van Vehicle Tagging. Met dit systeem worden de verkeerslichten beïnvloedt waardoor de autobussen en trams sneller kruispunten kunnen oversteken.
VIRM Verlengd Interregiomaterieel is een voortbeduring op het treinmaterieel DD-IRM. Zie aldaar.
Volvo Bussenfabrikant uit Zweden. Bekend van o.m. het B10M- en B10R-chassis.
Voor U Voor U is een overkoepelende productnaam (kwaliteitsstempel) van het openbaar vervoer van de Bestuursregio Utrecht. Het stempel is te zien op alle wagens van de vervoerders Connexxion en het GVU.
Voordeelurenkaart Kaart waarmee op HOV-snelbussen of (NS-)treinen in de voordeeluren kortingskaartjes kunnen worden gekocht. Met de komst van de Interliner in 1994 is de voordeelurenkaart van de NS ook op de Interliner geldig. Medio 2000 wordt het NS-tariefsysteem afgeschaft op de Interliner, dus is daar ook de NS-voordeelurenkaart ongeldig. De HOV-vervoerders komen met een eigen voordeelurenkaart.
De NS gaat begin 2012 over op een nieuw assortiment abonnementen die niet zijn gebaseerd op voordeeluren, maar op spits- en daluren. De voordeelurenkaart wordt voor nieuwe treinabonnees afgeschaft; bestaande abonnees mogen de voordeelurenkaart blijven gebruiken.
De voordeeluren bij de NS zijn iedere werkdag na 9.00 's ochtends. De voordeeluren bij HOV-snelbussen zijn meer ingedeeld volgens het schema zoals dat bij de NS vanaf 2012 met de nieuwe abonnementen zal zijn, totdat de nationale vervoerbewijzen en het HOV-tarief (en dus ook de bijbehorende voordeelurenkaart) bij de HOV-snelbussen wordt afgeschaft.
vooroverbouw Of vooroverhang. De afstand tussen de voorzijde van de wielbasis en de voorkant van de (tram-)bus.
VSL Verenigd Steekvervoer Limburg, busmaatschappij van 1978 t/m 1995, ontstaan uit de EBAD, VADAH, NAO en de LTM. Vervolgens overnames van Mulder, Meussen (1980), Valk (1981), IAO-Van Kan (1984) en IAO-RÖmkens (1986). In 1995 volgt er met de Zuidooster een fusie tot de Hermes-Groep.
VSL-nummersysteem Het nummersysteem op de bussen van VSL bestaat uit het laatste cijfer van het jaartal, een liggend streepje (-) en een volgnummer. Het nummersysteen wordt ook gebruikt bij voorganger LTM. Uit het volgnummer kan worden afgeleid of een bus beginnend met 8-... uit 1968, 1978 of 1988 komt. Voorbeelden: 6-133 is een bus uit 1966 met volgnummer 133, 8-157 is een bus uit 1968 met volgnummer 157, 9-201 is een bus uit 1969 met volgnummer 201, 6-902 is een bus uit 1986 met volgnummer 902, etc.
VSN Verenigd Streekvervoer Nederland, tot 1999 overkoepelend orgaan voor alle busmaatschappijen in Nederland. Ontstaan uit de ESO en de ABS. In 1999 wordt de VSN opgesplitst in VSN-1 en VSN-2.
VSN-1 In 1999 de overkoepelende naam voor de busbedrijven Midnet, NZH, Oostnet en ZWN-Groep. Daarna gaat VSN-1 verder onder de naam Connexxion.
VSN-2 In 1999 de overkoepelende naam voor de busbedrijven BBA, GADO, Hermes en VEONN. In 1999 zijn de VEONN en de GADO verkocht aan het Britse Arriva en in 2001 wordt de BBA verkocht aan het Franse Connexx. Hermes wordt een dochteronderneming van VSN-1 (Connexxion).