www.autobussenwebsite.nl

Deze site wordt ieder etmaal vernieuwd om 00.00, 04.00, 07.00, 12.00, 16.00 en 20.00.

0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z

O 305 Type stads-/streekbus van Mercedes Benz. Is in de jaren zeventig en tachtig te vinden bij vervoermaatschappij Westnederland. De bus is onderdeel van een naar VÖV-(Verband Öffentlicher Verkehrsbetriebe)richtlijnen gebouwde Duitse standaardbus eerste generatie. Andere busmerken met hetzelfde model die in Duitsland rondrijden zijn Büssing, Magirus-Deutz, MAN en Ikarus.
O 317 Type stads-/streekbus van Mercedes Benz, voorloper van de O 305. In de jaren zeventig rijden er in Nederland voornamelijk gelede versies rond, bij Westnederland met een opbouw van Den Oudsten (met twee brede deuren in de voorwagen en twee smalle deuren in de volgwagen) en bij het Amsterdamse GVB met een carrosserie van Hainje. De volgwagen is in beide gevallen een fabrikaat van Schenk.
O 405 Type stads-/streekbus van Mercedes Benz. Deze bus is vanaf 1987 vooral te vinden op de stadsdienst van Groningen en in de streekdienst van de OAD en Westnederland. De bus is onderdeel van een naar VÖV-(Verband Öffentlicher Verkehrsbetriebe)richtlijnen gebouwde Duitse standaardbus tweede generatie. Gelijkwaardige modellen zijn de MAN SL 202 en de Neoplan N 416, die alleen in Duitsland rijden. Opvolger van de O 405 is de Citaro.
O 408 Type streekbus van Mercedes Benz. Deze bus is vooral te vinden in de jaren negentig bij de FRAM, de GADO en Westnederland. Daarnaast ook nog bij Arriva en Connexxion. Opvolger van de O 408 is de Integro.
OAD Busmaatschappij en touringcarbedrijf vanaf 1942. Tot 2003 verzorgt OAD ook het streekvervoer in een gedeelte van Overijssel. Daarna neemt Syntus dat over.
olijfgroen De kleur van de NS-treinen volgens het kleurenschema van 1921, ook wel stand- of donkergroen genoemd. De olijfgroene kleur gaat gepaard met rode biezen, zowel aan de kopzijden als aan beide zijkanten. In principe worden alle NS-treinen van deze kleuren voorzien, maar in 1934 wordt hiervan afgeweken bij de komst van het dieselmaterieel DE3. Deze worden namelijk zilvergrijs. In tegenstelling tot wat diverse documentatie doet vermoeden (en belichting van foto's uit die tijd), wordt mat '54 (het hondekopmaterieel) nooit in olijfgroen afgeleverd.
omBC/omC Serie verbrandingsmotorrijtuigen (ontbrandings- of oliemotorrijtuigen) van de NS, bedoeld voor lokaalspoorwegen. Bepaalde series zijn voorzien van een benzinemotor, andere weer van een dieselmotor. De overbrenging bij dit type motorrijtuig gebeurt in alle gevallen op mechanische wijze. De letters BC en C geven de klasse-aanduidingen aan (zie ook bij bakcode). Er bestaan zowel vierassige als twee-assige exemplaren; de laatste worden Ome Keesjes genoemd, naar het hoorspelfiguur van de VARA-radio uit de jaren dertig. In 1937 verschijnt de eerste serie stroomlijnmotorrijtuigen in olijfgroene kleur. De kopvorm zal later nog gebruikt worden voor het dieselelektrisch treinmaterieel DE5 en elektrische treinstellen mat '40.
Zie ook: NS-motorrijtuigen omBC en omC, M. van Oostrom - ISBN 90-71513-60-2
onderliggend net Verzameling van streekbussen die eveneens deel uitmaken van het HOV-snelbusnet. Doel van dit net is om reizigers van een HOV-snelbus ook met een streekbus, die hetzelfde traject volgt, te laten rijden (bijv. als een reiziger een HOV-snelbus gemist heeft). Zo ontstaat er een hoogfrequente verbinding tussen twee plaatsen. Ook moet de reiziger de mogelijkheid worden geboden om een goedkopere (en langzamere) busverbinding te nemen. Van het onderliggend is op veel plaatsen niet meer over, ook omdat op bepaalde HOV-lijnen geen toeslag meer geldt.
Oostnet Samenwerkingsverband tussen de GVM en de TET vanaf 1997, ter voorbereiding van een fusie. Uiteindelijk zal er in 1999 een fusie komen tot het grotere Connexxion.
Den Oudsten Carrosseriebouwer in Woerden, opgericht in 1926, failliet gegaan in 2001. Aanvankelijk begonnen als Den Oudsten & Domburg; vanaf 1947 gaat Domburg in Montfoort verder met een eigen carrosseriefabriek. Na het faillissement heeft Technoservice Nederland de onderdelen en kennis van Den Oudsten overgenomen, om de huidige Den Oudsten-bussen nog op de weg te houden.
OV-chipkaart Openbaar-vervoerkaart voor Nederland, waarmee op een digitale manier voor het openbaar vervoer betaald kan worden. Deze kaart vervangt vanaf 2011 alle vervoersbewijzen. In tegenstelling tot bijv. de Londense Oyster card, is de OV-chipkaart een domme kaart, die alleen maar ritten kan registreren en berekenen, zonder daarbij rekening te houden met een eventuele tariefaftopping (price capping). Het is wel mogelijk om op de OV-chipkaart (kortings-)abonnementen te laden, waardoor de berekening van de prijs wordt beïnvloed.
OV Fryslân "OV Fryslân" (OV Friesland) is de nieuwe huisstijl dat in ieder geval van kracht wordt als de twee bestaande busconcessies in de provincie Friesland samengaan in één grote concessie. Maar ook in het PvE van 2015 heeft de provincie deze huisstijl reeds geïntroduceerd voor de concessie Zuidoost-Friesland, Vlieland, Terschelling en Ameland die ingaat in de winter van 2016. De bus is voorzien van een collectie Makkumer tegeltjes met daarop (bekende en onbekende) inwoners van Friesland afgebeeld. De zijtekst "Mei elkenien, foar elkenien" (Fries voor "Met allen, voor allen") is het motto van het coalitie-akkoord uit mei 2015 van de partijen CDA, VVD, SP en FNP die deelnemen aan de Gedeputeerde Staten.
Het nieuwe Friese vervoersgebied heeft ongeveer de grootte van het het vervoersgebied van de FRAM vanaf de oprichting van deze vervoerder in 1971 tot en met 1974 - het moment dat de Zuidwesthoek wordt overgenomen - maar is kleiner dan het FRAM-gebied tussen 1979 en 1995. Het gebied ten zuiden van Lemmer (de voormalige ZWH-lijnen in de Noordoostpolder), de lijnen in het Westerkwartier in de provincie Groningen (het voormalige ESA-gebied dat de FRAM in 1979 heeft overgenomen), alsmede de busverbinding De Blesse - Steenwijk - Meppel vallen er buiten.
Zie ook:
NOF, NTM, LAB, LABO, ZWH, ESA, FRAM, VEONN, Frysker, Frysk Ferfier
OV-info Website met informatie over de nationale vervoerbewijzen (strippenkaarten en abonnementen). Anno 2012/2013 nog steeds in de lucht.
OV-jaarkaart Jaarkaart, waarbij men voor een jaar gebruik kan maken met alle vormen van het openbaar vervoer.
OV-studentenkaart OV-jaarkaart voor studenten (SOV-kaart), sinds 1991 ingevoerd en tot 1994 op alle dagen van de week onbeperkt geldig, vanaf 1994 volgt er een splitsing met twee varianten, de kaart die door de week onbeperkt geldig is en in het weekend te gebruiken als kortingskaart (weekkaart) en de kaart die in het weekend onbeperkt geldig is en door de week te gebruiken als kortingskaart (weekendkaart). In 2012 zijn er plannen om vanwege bezuiningsmaatregelen de OV-studentenkaart te laten vervangen door een kortingskaart.
OV-verkeerslicht Verkeerslicht speciaal voor openbaar vervoer. Het verkeerslicht bevindt zich aan het einde van een busbaan en kent een rood sein voor wachten, een wit sein voor voor doorrijden en een oranje (geel) sein als waarschuwing. Bij het verkeerslicht is vaak ook nog een indicatielus onder het wegdek aangebracht, waardoor met behulp van een VETAG-systeem het verkeerslicht kan worden beïnvloed.
OV-verklaring reiskostenforfait Formulier waarop het reiskostenforfait (woon-/werkverkeer) ingevuld kan worden. Het bedrag wordt bepaald door het tarief van het maand- of jaarabonnement van het openbaar vervoer.
Oyster card Openbaar-vervoerkaart voor Londen, waarmee op een digitale manier voor het openbaar vervoer betaald kan worden.