www.autobussenwebsite.nl

Deze site wordt ieder etmaal vernieuwd om 00.00, 04.00, 07.00, 12.00, 16.00 en 20.00.

0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z

N-ster-abonnement Stads-streek-abonnement geldig in centrumzone + alle aangrenzende zones in Nederland. Tot 2007 is wegens een plafond in het HOV-tarief het N-ster-abonnement op de meeste lange-afstands-HOV-bussen niet geldig. Vanaf 2007 is het HOV-tarief voor de lange afstand naar beneden bijgesteld, waardoor dit plafond vervalt en het N-ster-abonnement ook op deze bussen geldig wordt. Er bestaat t/m 2012 behalve een volwaardig N-ster-abonnement ook een stads-/streeksupplementvariant, welke bijgevoegd kan worden op een NS-netmaandkaart.
  tariefgebonden HOV-maandkaart
maximum afstand
N-ster-abonnement plafond in HOV-tarief geldigheid in HOV-snelbus
(interliner, qliner, hanzeliner, etc.)
voor 2007 EUR 330,20 (>) EUR 208,50 (<) ja nee
vanaf 2007 EUR 204,70 (<) EUR 212,70 (>) nee ja

Klik op de afbeelding voor een vergrootte weergave

nachtbus Busdienst bedoeld om de mensen van het uitgaansleven 's nachts weer thuis te brengen.
nationaal-tarief-systeem Verzameling van nationale vervoerbewijzen geldig in het stads- en streekvervoer.
NBM Nederlandse Buurtspoorweg Maatschappij, openbaar-vervoer-bedrijf van 1951 t/m 1973. Fuseert daarna met Maarse & Kroon tot Centraal Nederland.
Nederlandse Spoorwegen Openbaar-vervoerbedrijf dat voornamelijk het treinvervoer in Nederland verzorgd, opgericht in 1917 als belangengemeenschap, in 1938 verder als zelfstandig bedrijf. Aanvankelijk heeft de NS ook een vinger in de pap bij het streekvervoer, totdat in 1989 het VSN wordt opgericht. De NS moet voor het eerst haar monopolie prijsgreven als in de zomer van 1996 Lovers Rail een treindienst begint tussen Amsterdam en IJmuiden. Enkele jaren later worden meer treinverbindingen door andere vervoermaatschappijen verzorgd. De NS neemt nog wel steeds het volledige hoofdrailnet voor haar rekening. Het logo wordt in 1968 ontworpen door Gert Dumbar, in dienst bij het ontwerpbureau Teldesign.
Nefkens Busmaatschappij in Amersfoort opgericht door Henri Nefkens, verzorgt het stadsvervoer aldaar tussen 1946 en 1982. Vanaf dat moment worden de diensten overgenomen door de VAD. Zie ook: Autobusbedrijf Henri Nefkens
netmaandkaart Zie bij N-ster-abonnement.
NID Nieuwe Intercitydubbeldekker, serie dubbeldeksmaterieel uit 2012, een ombouw van de rijtuigen DD-AR en mDDM, bestaande uit 30 vierwagentreinstellen en 20 zeswagentreinstellen. In tegenstelling tot wat dan gebruikelijk is met het voorgaande dubbeldeksmaterieel zullen de NID-treinen niet in treinstammen rijden, maar als treinstellen met elk een vast treinstelnummer. Nieuw in deze treinen is de loungeruimte op het lage niveau, waar de zitplaatsen in een dusdanige opstelling staan dat de passagiers in groepsverband kunnen reizen. Het uiterlijk van de treinen is nagenoeg gelijk aan dat van DD-IRM/VIRM, zij het dat de blauwe band bij NID via de lage niveaus doorloopt; bij DD-IRM/VIRM is dat juist bij de hoge niveaus. De blauwe band loopt ook door in de motorwagens (ex-mDDM).
NMBS Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, de Nederlandse naam voor de maatschappij die in opdracht van de Belgische overheid de spoorwegdiensten uitvoert, opgericht in 1926.
NOF Noord-Oost Friese Autobusonderneming, busmaatschappij van 1939 t/m 1971. Daarna, na de LABO uit Leeuwarden te hebben overgenomen evenals de eilandbedrijven Wagenaar en HABO (Ameland), Cupido (Terschelling) en Soepboer (Schiermonnikoog), samen met de NTM uit Heerenveen gefuseerd tot de FRAM.
NoordNed NoordNed Personenvervoer, bus- en treinmaatschappij van 1999 t/m 2005. Ontstaan door een samenwerking tussen de Nederlandse Spoorwegen en Arriva. Vanaf 2006 is NoordNed overgenomen door Arriva.
Noordnet Naam die de vervoermaatschappijen FRAM en DVM/NWH in eerste instantie kiezen voor het in 1996 nieuw te vormen fusiebedrijf. Een bedrijf in Drachten met die naam maakt bezwaar en er wordt gekozen voor de naam VEONN.
NOVIO Openbaar-vervoerbedrijf, sinds 1997 opvolger van de CVD, het gemeentevervoerbedrijf van Nijmegen. Heeft sinds 2004 een belang in het bedrijf Stadsvervoer Nederland. In 2006 verkocht aan Connexxion.
NS-nummering streekbussen Lijst met nummerreeksen toegepast op streekbussen, periode 1947-1974
Voor bussen vanaf 1974 zie hier.
1000-1200 Leyland Verheul LVB668
1293-1499 DAF MB200 DKDL600-Den Oudsten (bussen bij GTW/GSM)
Zie ook: ESO-nummering streekbussen
1600-1750 Leyland Verheul LVB568-Domburg
(1600-1612) uit 1971
2000-2999 Leyland LOB-Den Oudsten
(voor tourwagens geldt een aflopende nummering)
Zie ook: ESO-nummering streekbussen
3007-3011 Leyland Verheul LVB668 (KLM, 1969)
4000-4999 Leyland-Werkspoor LH-WS
Leyland-Werkspoor LE-WS
5000-5999 Leyland-Werkspoor LE-WS (1962)
Leyland LOS-Den Oudsten (1967-1969)
6075-6082 DAF B1600 DF533-Verheul (RTM)
6100-6295 DAF MB200 DKDL600-Den Oudsten (1973-1975)
Zie ook: ESO-nummering streekbussen
6300-6599 DAF TB160-Hainje (1961-1967)
6805-6999 DAF MB200 DKDL600-Den Oudsten (1969-1973)
(nummering aflopend)
7000-7199 Streekbussen met middenmotor
Leyland-Van Hool LE-HO
7200-7599 Leyland-Werkspoor LE-WS/Hainje (bolramer)
Leyland-Werkspoor LE-WS/Hainje (semitour 1964)
Leyland-Werkspoor LE-WS/Den Oudsten
Leyland-Verheul LV/Den Oudsten
Leyland-Den Oudsten LO
7600-7999 Leyland-Den Oudsten LO
NS-nummering treinseries Lijst met nummerreeksen toegepast op diverse treinseries van de Nederlandse Spoorwegen.
Niet opgenomen in deze lijst zijn de NS-nummers voor rijtuigen (behalve bij Mat'35 als toelichting) of de rijtuigcodes van de UIC.
11-50 DE3 (nrs. 11-50 vanaf 1934)
Vanaf 1952 omgenummerd naar 141-171 om nummerdoublures met DE1 te voorkomen.
DE1 (nrs. 21-50 vanaf 1953)
61-106 DE2
111-115 Plan U2 DE3 (1961)
116-120 Plan U2 DE3 (1961)
121-125 Plan U3 DE3 (1961)
126-133 Plan U4 DE3 (1962)
134-140 Plan U5 DE3 (1962)
141-152 Plan U6 DE3 (1963)
161-186 Plan X DE2 (vanaf 1975 gereviseerde DE2-stellen uit de serie 61-106)
191-195 Plan Ux DE3 (in 2000 omgenummerde versies uit de voorgaande reeksen)
201-203 Mat'35 ELh2
Omnummering van wagon- naar treinstelnummering omstreeks 1937
mBC 9501 BCk 201
mBC 9502 BCk 202
mBC 9503 BCk 203
mBC 9504 BCk 204
mBC 9505 BCk 205
mBC 9506 BCk 206
C 9601 Ck 201
C 9602 Ck 202
C 9603 Ck 203
mCD 9701 CDk 204
mCD 9702 CDk 205
mCD 9703 CDk 206
204-206 Mat'35 ELDh2
207 Mat'35 ELh2
Omnummering van wagon- naar treinstelnummering omstreeks 1937
mBC 9507 BCk 207
C 9604 Ck 207
208 Mat'35 ELDh2
Omnummering van wagon- naar treinstelnummering omstreeks 1937
BC 9508 BCk 208
CD 9704 CDk 208
211-263 Mat'36 EL2 (1936, Werkspoor)
221-240 Mat'46 Plan C ELD2
241-244 Mat'46 Plan B ELD2
245-269 Mat'46 Plan A ELD2
270-299 Mat'46 Plan C ELD2
321-334 Mat'54 Plan F ELD2
335-350 Mat'54 Plan G ELD2
351-365 Mat'54 Plan M ELD2
371-393 Mat'54 Plan Q ELD2
401-415 Mat'35 ELD3 (nrs. 401-415 - voorheen 235-249, periode 1942-1964)
Mat'64 Plan V1 ELD2 (nrs. 401-415 vanaf 1966)
416-430 Mat'35 ELD3 (nrs. 416-429 - voorheen 250-263, periode 1942-1964)
Mat'64 Plan V2 ELD2 (nrs. 416-430 vanaf 1967)
431-438 Mat'64 Plan V3 ELD2
441-461 Mat'35 EL3 (nrs. 441-453 - voorheen 211-263, periode 1949-1965)
Mat'64 Plan V4 ELD2 (nrs. 441-461 vanaf 1969)
462-471 Mat'64 Plan V5 ELD2
472-483 Mat'64 Plan V6 ELD2
501 Mat'64 Plan TT ELD4 Treinstel toekomst
502-511 Mat'64 Plan T1 ELD4
512-521 Mat'64 Plan T2 ELD4
522-531 Mat'64 Plan T3 ELD4
601-637 Mat'36 ELD3 (1936, Allan/Beijnes)
In 1942 met een tussenwagon uitgebreid naar ELD4.
641-654 Mat'46 Plan B ELD4
655-663 Mat'46 Plan AB ELD4
664-705 Mat'46 Plan A ELD4
711-741 Mat'54 Plan F ELD4
742-757 Mat'54 Plan G ELD4
761-786 Mat'54 Plan P ELD4
801-840 Mat'40 ELD5 (nrs. 801-825, periode 1940-1940)
Mat'40 ELD5 (nrs. 801-832, periode 1945-1970, er zijn treinstellen omgenummerd/wagonwisselingen hebben plaatsgevonden, niet alle nummers in gebruik)
Vanaf 1970 zijn bepaalde treinstellen omgenummerd van 8xx naar 18xx om nummerdoublures met Mat'64 Plan V7 ELD 2 te voorkomen.
Mat'64 Plan V7 ELD2 (nrs. 801-840 vanaf 1970)
841-870 Mat'64 Plan V8 ELD2
871-888 Mat'64 Plan V9 ELD2
889-920 Mat'64 Plan V10 ELD2
921-935 Mat'64 Plan V11 ELD2
936-950 Mat'64 Plan V12 ELD2
951-965 Mat'64 Plan V13 ELD2
1201-1208 Mat'57 ELD2 (Benelux)
De overige treinstellen zijn genummerd in de NMBS-reeks 220.901-220.904.
1601-1658 Elektrische locomotief 1600-serie
1701-1781 Elektrische locomotief 1700-serie
1801-1832 Mat'40 ELD5 (omgenummerde treinstellen - periode 1970-1973, zie ook bij 801-825)
2101-2109 SM '90 (1992, Talbot)
3101-3119 DH1
3201-3231 DH2
3401-3453 DM '90
4001-4007 ICM-0 Plan Z ELD3 (1977, Talbot)
4011-4050 ICM-1 Plan Z ELD3 (1983, Talbot)
4051-4097 ICM-2 Plan Z ELD3 (1987, Talbot)
4201-4230 ICM-3 Plan Z ELD4 (1990, Talbot)
4231-4250 ICM-4 Plan Z ELD4 (1992, Talbot)
7301-7879 DD-AR rijtuigen + locomotief
Gecombineerd met series 74xx en 78xx: de laatste twee cijfers in het nummer zijn uniek.
7401-7479 DD-AR rijtuigen + locomotief
Gecombineerd met series 73xx en 78xx: de laatste twee cijfers in het nummer zijn uniek.
7501-7530 NID (DDZ) ELD4
Omgebouwde rijtuigen DD-AR/mDDM naar treinstellen.
7601-7520 NID (DDZ) ELD6
Omgebouwde rijtuigen DD-AR/mDDM naar treinstellen.
7801-7879 DD-AR ELD4
Gecombineerd met series 73xx en 74xx: de laatste twee cijfers in het nummer zijn uniek.
8201-8281 DD-IRM ELD3
Serie 8200 is dezelfde als 8400, maar dan met één rijtuig minder. Aanvankelijk is het idee om met treinstammen i.p.v. treinstellen te werken, een idee wat men later laat varen.
8401-8481 DD-IRM ELD4
Serie 8400 is dezelfde als 8200, maar dan met één rijtuig meer. Aanvankelijk is het idee om met treinstammen i.p.v. treinstellen te werken, een idee wat men later laat varen.
8601-8681 DD-VIRM ELD6
Omnummering en verlenging van 8400-serie.
8701-8746 DD-VIRM ELD6
Gecombineerd met vierdelige serie 9500: de laatste twee cijfers in het nummer zijn uniek.
9401-9481 DD-VIRM ELD4
Omnummering en verlenging van 8200-serie.
9501-9525 DD-VIRM ELD4
Gecombineerd met zesdelige serie 8700: de laatste twee cijfers in het nummer zijn uniek.
9544-9597 DD-VIRM ELD4
Gecombineerd met zesdelige serie 8700: de laatste twee cijfers in het nummer zijn uniek.
NTM Nederlandse Tramwegmaatschappij, tram- en busmaatschappij van 1939 t/m 1971. Daarna samen met de NOF (die op haar beurt de LABO had overgenomen) gefuseerd tot de FRAM.
NWH Noordwesthoek, busmaatschappij in Zwartsluis van 1938 t/m 1996. In 1991 volgt er een fusie met de DVM tot de DVM/NWH.
NZH Noord-Zuidhollandse Vervoermaatschappij opgericht in 1931. In 1994 gaat het Leidense deel van de NZH naar de ZWN-Groep, terwijl de Amsterdamse lijnen van CN naar de NZH gaan. In 1999 is de NZH opgegaan in Connexxion.