www.autobussenwebsite.nl

Deze site wordt ieder etmaal vernieuwd om 00.00, 04.00, 07.00, 12.00, 16.00 en 20.00.

0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z

lagevloerbus Autobus met een lage instap (zonder traptreden). Men spreekt ook wel vaak van semi-lagevloerbus (low entry bus) als alleen het voorste gedeelte lagevloers is.
Voorbeelden van lagevloerbussen zijn: B85 van Den Oudsten, BOVA X-Press, Dennis Alexander ALX200, Wright Commander, Wright Cadet, Berkhof Ambassador 200.
LE-HO Derde verschijningsvorm (1961/'62) van de A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.600-motor en een carrosserie van Van Hool. Het betreft hier 74 exemplaren ondergebracht in de reeks 7000-7073. De bussen zijn gelijk aan de voorgaande series, maar hebben een panoramische achterruit.
Nummers:
7000-7002 SBM (Breskens)
7003-7052 NBM (Zeist)
7053-7062 NACO (Alkmaar)
7063-7065 Salland (Deventer)
7066 WSM (Loosduinen)
7067-7073 NTM (Heerenveen)
LE-WS Tweede verschijningsvorm (1958-1962) van de Leyland/Werkspoor-A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.600-motor. Ze worden ondergebracht in de NS-nummerreeksen 4600-4609, 4651-4987 en 4988-5031.
Nummers:
4600-4609 ZOAD (Gennep)
4651-4660 NBM Zeist
4661-4670 NACO (Alkmaar)
4671 NOF (Dokkum)
4672 NTM (Heerenveen)
4673-4692 NBM (Zeist)
4693-4695 Salland (Deventer)
4696 NOF (Dokkum)
4697-4701 WSM (Loosduinen)
4702-4707 GADO (Groningen)
4708-4713 NBM (Zeist)
4714-4733 NZH (Haarlem)
4734 NOF (Dokkum)
4735-4737 Salland (Deventer)
4738-4742 NACO (Alkmaar)
4743-4749 WSM (Loosduinen)
4750-4754 NTM (Heerenveen)
4755 GADO (Groningen)
4756-4767 WSM (Loosduinen)
4768-4779 NBM (Zeist)
4780-4784 NACO (Alkmaar)
4785-4802 NBM (Zeist)
4803-4807 NACO (Alkmaar)
4808-4810 NTM (Heerenveen)
4811-4820 NBM (Zeist)
4821-4824 WSM (Loosduinen)
4825-4873 NZH (Haarlem)
4874-4883 NBM (Zeist)
4884-4887 NTM (Heerenveen)
4888-4892 NACO (Alkmaar)
4893-4901 NBM (Zeist)
4902-4914 NTM (Heerenveen)
4915-4919 GADO (Groningen)
4920-4940 NACO (Alkmaar)
4941 Salland (Deventer)
4942-4944 NOF (Dokkum)
4945-4949 ZOAD (Gennep)
4950-5017 NZH (Haarlem)
5018 ZOAD (Gennep)
5019-5021 NZH (Haarlem)
5022-5026 ZOAD (Gennep)
5027-5030 GADO (Groningen)
5031 NOF (Dokkum)

WSM 4697, Foto: www.autobussenwebsite.nl
LE-WS/Den Oudsten Vijfde verschijningsvorm (1964) van de Leyland/Werkspoor-A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.600-motor met een carrosserie van Den Oudsten in Woerden. Bijbehorende NS-nummerreeksen zijn 7550-7558 en 7562-7569. Deze twee series bevatten lijnbussen van 12 meter (van de voorgaande series zijn de bussen 11 meter lang) en een brede middendeur.
Nummers:
7550-7558 NBM (Zeist)
7562-7569 Citosa (Boskoop)
LE-WS/Hainje Vierde verschijningsvorm (1963) van de Leyland/Werkspoor-A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.600-motor met een carrosserie van Hainje in Heerenveen. Bijbehorende NS-nummerreeksen zijn 7400-7407 (gelijk aan 4988-5031, maar dan zonder middendeur) en 7450-7469.
Nummers:
7400-7407 (183-190) DVM (Meppel)
7450 GADO (Groningen)
7451-7455 WSM (Loosduinen)
7456-7463 NTM (Heerenveen)
7464-7468 NZH (Haarlem)
7469 NOF (Dokkum)
Leyland Auto-, bus- en vrachtwagenmerk uit het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland. Het merk Leyland is in Nederland bekend van het busvervoer. Maar ook automerken zoals Austin, Mini, Morris en Triumph komen voort uit Leyland.
bedrijfsnaam periode opmerkingen
Lancashire Steam Motor Company 1896-1907  
Leyland Motors 1907-1968 overname Coulthards of Preston
British Leyland Motor Corporation 1968-1975 fusie met British Motor Holdings
British Leyland 1975-1982 genationaliseerd door de overheid

Diverse divisies worden nadien doorverkocht aan Rover en Volvo.

Leyland National Type autobus uit het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland welke in de jaren zeventig ook in Nederland te zien is o.m. bij busvervoerder Westnederland. De bussen zijn genummerd in de "kleine serie"-3100-reeks. Chauffeurs geven deze bus de bijnaam SRV-wagen (bron: HOVM). De bus krijgt in Nederland een facelift o.m. een typische Nederlandse antireflex-voorruit met knik, net zoals bij de standaard gele streekbus. Een aparte noviteit is de versnellingshendel die naar ogenschijnlijk Britse maatstaven aan de linkerkant van de bestuurdersplaats is bevestigd. Nadat blijkt dat de bus geen succes zal worden, vinden er geen verdere bestellingen plaats.
De Lijn Vlaamse Vervoermaatschappij "De Lijn", tram- en busmaatschappij vanaf 1991, ontstaan uit de NMVB.
LH-WS Eerste verschijningsvorm (1956/'57) van de de Leyland/Werkspoor-A-road-(bolramer)-streekbus met Leyland-O.375-motor en een lengte van 11 meter. De gehele serie wordt vanaf 1965 onder de reeks 4101-4185 aan de NZH afgeleverd. De exemplaren vanaf 4170 zijn bedoeld voor de autobuslijn Amsterdam - Den Haag.
Limex Limburg Express, busmaatschappij sinds 2002. Limex is een onderdeel van het Franse bedrijf Connex. Het bedrijf verzorgt het openbaar vervoer in Zuid-Limburg, nadat deze concessie van Arriva Zuid-Limburg was overgenomen.
Limex Comfort Liner Vorm van HOV-vervoer van het busbedrijf Limex.
Lion's Regio Lion's Regio, type carrosserie van MAN voor lange-afstandsbussen. De drieasser-variant wordt in Nederland in 2005 als openbaar-vervoermiddel door vervoermaatschappij Connexxion ingezet op de Qliner 315 Lelystad - Groningen v.v. Als huisstijl wordt het donkerblauwe Qliner-kleurenschema gehanteerd. Van 2009 t/m 2012 is de bus ook bij Qbuzz te zien. De bus staat bekend om het trage schakelen en de felle passagiers-TL-verlichting die chauffeurs vaak uitzetten, omdat deze reflecteert in de voorruit.
LOB De Leyland LOB-Den Oudsten is een reeks van streekbussen met een chassis LOB van Leyland en een carrosserie van Den Oudsten. De bussen hebben een wielbasis van 6000 mm en een smalle instapdeur. Het type is de opvolger van de LVB668 en wordt in de periode 1969-1978 gefabriceerd. De eerste bussen in de 2000-reeks hebben nog hoge zijramen en lijken daarmee ook nog het meest op hun LVB-soortgenoten. Alle bussen worden genummerd in de NS/ESO-reeks 2000-2999. De nummers 2733-2999 worden aflopend genummerd voor tourwagens en/of bussen met een achteruitstap (i.p.v. de gebruikelijke middenuitstap). In 1980 volgt er nog een serie bussen onder de reeksen 1150-1199 en 1625-1712, waarvan er exemplaren bij Westnederland en de DVM een kleinere wielbasis en een brede instap hebben. De LOB onderscheidt zich van de niet-Leyland-bussen, zoals o.m. de MB200, door het tussen de koplampen gesloten front, zonder grille. De reden hiervoor is dat bij o.m. de MB200-bussen de radiator tussen de koplampen zit en bij de LOB-variant meer onderaan.
LOK Afkorting voor Leyland-Den Oudsten Kort. Korte variant van de LOB, wordt gebruikt bij diverse stadsdiensten, zoals Amersfoort en Apeldoorn en zwakke streeklijnen. De LOK's hebben zowel een smalle voor- als middendeur en een gesloten front tussen de koplampen. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is hebben de Leyland-stadsbussen van Nefkens in Amersfoort (die eigenlijk zijn gebouwd op een verkort LVB668-chassis) een Den Oudsten-carrosserie die meer aansluit bij het MB200-type als gelet wordt op de raam- en deurindeling en vooral de grille tussen de koplampen.
LOS De Leyland LOS-Den Oudsten is een reeks van streekbussen met een chassis LOS van Leyland/Den Oudsten en een carrosserie van Den Oudsten. De bussen vallen in de centrale-nummerreeks 5446-5457 uit de periode 1967-1969. De korte variant is bestemd voor de NTM die de stadsdienst in Leeuwarden verzorgt en zijn langere soortgenoot gaat naar de N.V. GDS voor het Groningse voorstadsnet. De bussen van de N.V. GDS komen in 1975 bij de GADO terecht. Het model is nagenoeg gelijk aan o.m. de reeds in productie zijnde LVB668.
Lovers Rail Treinbedrijf van rederij Lovers in Amsterdam. Het bedrijf is tussen 1996 en 1999 actief geweest op de lijnen Amsterdam-IJmuiden (Kennemerstrandexpress) en Amsterdam CS-Lisse (Keukenhofexpress). De lijnen blijken niet succesvol te zijn.
LTM-nummersysteem Zie bij: VSL-nummersysteem.
LV Zesde verschijningsvorm (1964) van de de A-road-(bolramer)-streekbus met een chassis van Leyland-Verheul, een Leyland-O.600-motor en een carrosserie van Den Oudsten onder de centrale nummers 7559-7561. Alle bussen zijn bestemd voor de NBM te Zeist. Ze sluiten daarmee aan op de serie 7550-7558.
LVB Afkorting voor Leyland-Verheul Bus. Met deze bus wordt (het LVB668-chassis van) de gele streekbus met de schuine voorruit en "jockeypet"-filmkast, die het straatbeeld vanaf 1967 bepaalt, bedoeld. De LVB kenmerkt zich vooral door de hoogstaande zijruiten. Deze bus vormt ook de basis voor latere streekbussen met chassis van DAF, Leyland, Volvo en Mercedes en carrosserieën van Den Oudsten, Domburg, Van Rooijen, Hainje, Jonckheere en Van Hool.
Zie ook:
Leyland Verheul LVB568-Domburg
Leyland Verheul LVB668
Leyland-Verheul Bus
LVB568-
Domburg
Reeks van streekbussen met een LVB-chassis van Leyland/Verheul met een 0.680 pk-dieselmotor en een carrosserie van Domburg. De bussen zijn bekend als de eerste serie met een kortere wielbasis (5000 mm), een brede instap en een agglo-indeling. De hele reeks 1600-1612 uit 1971 is bestemd voor Maarse & Kroon. De bussen vallen op door de grote ramen in de deuren en de meer uitstekende filmkast.
LVB668 Eerste verschijningsvorm van de (gele) standaard-streekbus uit 1967 met een LVB-chassis van Leyland/Verheul, een wielbasis van 6000 mm, een 0.680 pk-dieselmotor en een carrosserie van Verheul. De passagiersramen in deze reeks zijn kleiner (en de panelen daaronder dus groter) dan in latere series. In 1971 worden er nog twee protypes van de NHADO aan de serie toegevoegd, deze krijgen de centrale nummers 998 en 999. De eerste seriebus 1000 is nu eigendom van het NZH-Vervoermuseum in Haarlem. Ook de stadsbussen van Nefkens uit 1976-1980 (nrs. 41-60, vanaf 1982 bij de VAD 1741-1760) zijn gebouwd op een LVB668-chassis, maar met een kleinere wielbasis en een carrosserie van Den Oudsten. Deze bussen zijn voorzien van het front met de grille, dat ook bij de overige bussen met een niet-Leyland-chassis wordt toegepast.