www.autobussenwebsite.nl

Deze site wordt ieder etmaal vernieuwd om 00.00, 04.00, 07.00, 12.00, 16.00 en 20.00.

0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z

Cadet Type carrosserie van het merk Wright. Rijdt tussen 2003 t/m 2007 bij Arriva, op de stadsdienst Leeuwarden. Vanaf 2007 gaan ze rijden in Groningen, na 2009 verkassen ze naar het Arriva-dochterbedrijf TST in Portugal.
CAOV Onder auspiciën van de Commissie Autobussen Openbaar Vervoer bouwen Den Oudsten en Hainje een carrosserie met de naam Standaardbus 2000 dat op een SB220-chassis moet worden gebouwd. Dit zou dan de nieuwe streekbus moeten worden. Het blijft bij een gering aantal exemplaren, die o.m. in Eindhoven en Amsterdam (gelede versie) te zien zijn. Het hockeystick-embleem, zoals op de foto is te zien, is een veelvuldige verschijning op bussen van de Zuidooster. Zie verder bij: ST2000.
carrosserie Bovenstel van een autobus. Bekende carrosserieën zijn
fabrikant carrosserie
Alexander ALX200
Berkhof 2000NL
Berkhof Ambassador
Domburg o.m. (gele) standaard-streekbus
Hainje standaardbus (CSA)
(gele) standaard-streekbus
Van Hool o.m. (gele) standaard-streekbus
Den Oudsten (gele) standaard-streekbus
Den Oudsten B88
Den Oudsten Alliance
Van Rooijen o.m. (gele) standaard-streekbus (in Limburg)
VDL Citea
Wright Cadet
Wright Commander
ZABO ZABO
Cebuto Centraal Bureau Toerisme, overkoepelende reisorganisatie van de steekvervoerbedrijven in de jaren '70. De reisbussen van Den Oudsten zijn aanvankelijk blauw/grijs, de kleur van Cebuto. Maar bij bepaalde vervoerders rijden deze bussen nooit in die kleuren, omdat de vervoerders hun reisbussen in een eigen huisstijl houden.
Centraal Nederland Busmaatschappij ontstaan in 1973 door een fusie tussen M&K en de NBM. In 1994 volgt er een fusie met de VAD en gedeeltelijk Westnederland naar Midnet. De lijnen rond Amsterdam gaan naar de NZH.
chassis Onderstel van een autobus. Bekende chassismerken zijn DAF, Volvo, Dennis, Mercedes Benz
Citaro Type bus van Mercedes Benz. De Citaro is de opvolger van de O 405 en wordt ingezet in zowel het stads- als het streekvervoer. Als stadsbus is de Citaro voornamelijk in Groningen te bewonderen (tot 2009 bij Arriva, daarna bij Qbuzz). Als streekbus wordt de Citaro o.m. tussen 2004 en 2010 bij Veolia Transport ingezet in de Veluwe en in de periode 2009-2015 bestaan alle Qbuzz-streekbussen in Groningen en Drenthe uit Citaro's. Ook op de Friese waddeneilanden zijn nog veel (gelede) Citaro's te bezien.
Citea Citea is een reeks bussen van de bussenfabrikant VDL (Berkhof). Het type LLE is een voortzetting van de 12-meter-versie van de Berkhof Ambassador. De stadsdienstuitvoeringen bestaan al eerder onder de naam Citea. De meeste bussen worden gebouwd op een chassis van DAF en hebben een Cummins-motor.
citybus Stadsdienst die ritten verzorgt vanaf een parkeerplaats buiten de stad naar het centrum v.v.
coach-opstelling Interieur van een treinwagon, waarbij de stoelen aan één zijde van het gangpad in één rijrichting staan, terwijl de stoelen aan de andere zijde van het gangpad in de tegengestelde rijrichting staan. Zie ook bij mat '54.
Commander Type carrosserie van het merk Wright. Rijdt alleen bij Arriva, tussen 2003 en 2008 voornamelijk in Zuidoost-Friesland, van 2003 t/m 2008 in Rivierenland en vanaf 2007 in het DAV-gebied. De bussen vallen op door de zijruiten in een rubber profiel, iets wat bij nieuwe bussen niet zo vaak meer voorkomt. De eerste serie kenmerkt zich door het gering aantal zitplaatsen (37 of 36, incl. klapzitjes, plus 1 rolstoelplaats). De serie 5971 t/m 5981 kenmerkt zich door 42 zitplaatsen, incl. klapzitjes, de luxere stoelen en de gelijmde zijruiten. De serie vanaf 5982 beschikt ook over 42 zitplaatsen, incl. klapzitjes, maar heeft dan weer zijruiten in een rubber profiel. De serie vanaf 6200 heeft oranje LED-verlichting voor de lijn-/bestemmingsfilm. Vanaf de nieuwe dienstregeling in 2012 rijden er ook weer Wright Commanders in Noordwest- en Zuidwest-Friesland rond.
Connexxion Busmaatschappij, fusie in 1999 uit Midnet, Oostnet, ZWN-Groep en NZH (tezamen VSN-1). Heeft ook belangen in de bedrijven Hermes en Syntus (van 1991 t/m 2007). Vanaf 2007 is Connexxion in handen van Transdev. In 2011 fuseert Transdev met Veolia, maar de busbedrijven Connexxion en Veolia Transport blijven twee zelfstandige bedrijven.
CSA Commissie Standaardisering Autobussen, commissie die tussen 1961 en 1988 de uniformiteit van alle stadsbussen waarborgt. Hieruit ontstaat in 1966 de DAF-standaardbus van carrosseriebouwer Hainje met een wijnrode kleur.
CSA I Standaardbus met een carrosserie van Hainje, gebouwd tussen 1966 en 1982, die in verscheidene steden wordt ingezet als stadsbus. Vaak aangeduid als eerste generatie stadsbussen, ter onderscheiding van de tweede generatie vanaf 1983. De bus heeft doorgaans drie deuren en is wijnrood van kleur, met daarbij grijs rondom de ramen en grijze schortplaten. De bussen zijn in te delen in acht verschijningsvormen, waarbij er verschil te zien is in lampen, voorfront, roosters e.d. Hoewel de bussen in de meeste steden wijnrood zijn, wordt hiervan wel eens afgeweken en zijn in Zwolle (bij stadsvervoerder Schutte) de bussen lichtblauw. Ook wordt de bus ingezet als streekbus, bijv. bij de Enhabo in Landsmeer, waar de bussen lichtbruin van kleur zijn en slechts twee deuren hebben. De meeste bussen zijn gebouwd op DAF SB200/201-chassis, maar de bussen bij de Enhabo, Schutte, SBM en TET worden gebouwd op een Volvo-chassis. Enkele stadsbussen bij het Amsterdamse GVB hebben een Leyland-chassis. De stadsbussen in Dordrecht hebben een Mercedes Benz-O305-chassis en hebben ook slechts twee deuren. Een gelede bus op een Mercedes Benz O317-chassis en met een Schenk-volgwagen wordt alleen door het GVB in Amsterdam aangeschaft. Er zijn ook enkele bussen, waarvan de carrosserie is gemaakt door Den Oudsten.
CSA II Standaardbus met een carrosserie van Hainje, opvolger van de CSA-I, gebouwd tussen 1983 en 1988, ook weer te zien in verscheidene steden. Vaak aangeduid als tweede generatie. Het belangrijkste verschil met de CSA-I is de gebogen voorruit. De laatste versies zijn niet meer voorzien van een nooduitgang linksachter. De meeste bussen hebben ook een andere standaardkleurstelling, nl. tomaatrood. De bussen van de Enhabo in Landsmeer en de stadsdienst in Zwolle blijven hun resp. lichtbruine en blauwe kleur houden.
Cupido Garage J. Cupido verzorgt op een eilandvergunning het busvervoer op het eiland Terschelling van 1922 t/m 1970. Vanaf dat moment neemt de NOF de busdiensten over totdat deze in 1971 met diverse andere Friese bedrijven fuseert tot de FRAM. In de jaren dat Cupido de diensten uitvoert hebben alle bussen een zeegroene kleur gecombineerd met crème rondom de ramen en op het dak. Het bedrijf Cupido bestaat nog steeds als garagebedrijf en nog steeds met hetzelfde embleem.