www.autobussenwebsite.nl

Deze site wordt ieder etmaal vernieuwd om 00.00, 04.00, 07.00, 12.00, 16.00 en 20.00.

0-9 * A * B * C * D * E * F * G * H * I * J * K * L * M * N * O * P * Q * R * S * T * U * V * W * X * Y * Z

B10M Type buschassis van Volvo.
B1600 DF533-
Verheul
DAF B1600 DF533-Verheul, serie van acht lijnbussen voor de RTM (1968), aanvankelijk onder de wagennummers 81-88, vanaf de overname door ZWN in 1978 als 6075-6082 en getooid met namen van vlinders. De 81 wordt al in 1974 afgevoerd en komt dus niet meer als 6075 op de weg. In 1981 worden de overige exemplaren afgevoerd, alleen de 87 (6081) blijft bewaard bij de Stichting Veteraan Autobussen. De bussen hebben geen indeling volgens het trambusmodel, de voorwielen zijn gesitueerd voor de instapdeur om zo makkelijker op de veerpont Wieldrecht - 's Gravendeel vervoerd te kunnen worden.
Zie ook: De Gele Rijders, P. van der Meer - Uitgeverij De Alk (ISBN 90 6013 257 2)
Zie ook: Informatie over bus 87 (6081)
B7900 Type carrosserie van de Nederlandse busfabrikant Den Oudsten, ontwikkeld in 1979. Er verschijnt een aantal prototypes die beurtelings bij diverse Nederlandse busmaatschappijen rondrijden. De B7900, gebouwd op een MB200-chassis, is bedoeld als opvolger van de standaard streekbus, maar omdat de bus te duur is gaat dit uiteindelijk niet door. Wel is er in een trolleybusvariant B79T gemaakt voor de stadsdienst in Arnhem en eveneens een midivariant 7000 voor de stadsdiensten in Delft en Leeuwarden.
B85 Type carrosserie van de Nederlandse busfabrikant Den Oudsten voor een lagevloerbus.
B86 Type carrosserie van de Nederlandse busfabrikant Den Oudsten. De B86 is een midi-bus met een beperkt aantal zitplaatsen geschikt voor stadsvervoer.
B88 Type carrosserie van de Nederlandse busfabrikant Den Oudsten, opvolger van de MB200 (DOB). In de volksmond wordt de B88 ook wel MB230 genoemd, maar dit dekt dan alleen de lading als de B88 op een chassis van DAF MB230 is gebouwd. Er zijn ook carrosserieën gebouwd op chassis van DAF SB220, Volvo B10M en DAF SBG220.
B89 Type carrosserie van de Nederlandse busfabrikant Den Oudsten. Hiermee wordt de eerste serie Alliances met DAF MB230-chassis bedoeld.
B96 Type carrosserie van de Nederlandse busfabrikant Den Oudsten, voluit bekend als B96 Alliance City (lagevloervariant).
bakcode Een code (bestaande uit een reeks hoofdletters en kleine letters) die aan elke wagon van een treinstel wordt toebedeeld. Hierbij hebben de letters de volgende afkortingen:
letter betekenis letter betekenis
A eerste klas (t/m 1956)    
B tweede klas (t/m 1956) A eerste klas (vanaf 1956)
C derde klas (t/m 1956) B tweede klas (vanaf 1956)
D bagage    
E expressgoedafdeling    
F fietsvervoer    
K keuken    
P postvervoer    
c met toilet (closet) 1)    
e elektrische dienst 1)    
k koprijtuig    
m motorrijtuig    
o opgelegd    
s stuurstandrijtuig    
z zonder toilet    

De letters worden in alfabetische volgorde geplaatst, met eerst de hoofdletters en daarna de kleine letters. De kleine letters m en s worden daarentegen vóór de hoofdletters benoemd. Niet in alle treinsoorten worden de letters m en s gebruikt.
Om te voorkomen dat binnen een treinstel twee verschillende soorten wagons dezelfde bakcodering krijgen, wordt er wel eens de letter z aan toegevoegd (bijv. bij het DH2-materieel)
1) Alleen gebruikt bij het stroomlijnpostrijtuigmaterieel Pec.

BBA Brabantse Buurtspoorwegen- en Autodiensten, 1934 t/m 2007. In 1983 vindt overname plaats van Onze Tram uit Rossum en stadsvervoerder Marijnissen in Bergen op Zoom. De BBA rijdt tijdens het tijdperk van standaardisering van autobussen nog onder de eigen driecijferige wagennummers in plaats van met de centrale NS-/ESO-nummers (deze worden alleen administratief gebruikt). In de zomer van 2001 worden de aandelen van de BBA verkocht aan de Franse vervoerder Connexx, vanaf 2006 onder de naam Veolia Transport. In 2002 is de BBA als gevolg van een openbare aanbesteding ook met bussen te zien in een gedeelte van Utrecht en vanaf 2004 op de Veluwe. Dit is de enige keer dat een vervoerder met een traditionele naam van voor 1999 (in dit geval dus BBA) buiten haar eigen gebied opereert. In 2007 verdwijnt de naam BBA voorgoed.
Beckson-apparaat Apparaat waarmee tussen 1956 en 1980 kaartjes in het streek-/stadsvervoer worden verkocht. In het apparaat is een rol met daarin duizend blanco kaartjes bevestigd. Via de schuiven aan de voorkant kan de chauffeur de vertrek- en aankomsttijd op het kaartje laten afdrukken. Het apparaat wordt in een schuif bevestigd bij de chauffeur, na het werk neemt de chauffeur het apparaat mee in zijn tas. Het apparaat is in de periode waarin het wordt gebruikt modern in zijn soort, omdat de chauffeur niet meer een heel assortiment aan kaartjes hoeft te hebben. Maatschappijen zoals de BBA en de TET gebruiken een kaartjesapparaat van het fabrikaat Almex. Met de komst van de strippenkaart in 1980 is het gedaan met alle kaartjesapparaten.
Beijnes Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes, van 1838 tot 1963 Nederlandse fabrikant van spoorwegmaterieel te Haarlem, sinds 1950 te Beverwijk. Maakt o.m. het ZHESM-materieel, mat' 24 (blokkendozen), DE3 (1934), rijtuigen plan E (1955) en plan K (1958), De Blauwe Tram van de NZH, trammotorwagens van de HTM, diverse trams voor het GVB en mede-uitvoerder van mat '54 (hondekoppen).
belbus Autobus die een vast traject rijdt, maar alleen op verzoek via de telefoon.
Blauwe Engel Bijnaam voor het dieselektrisch treinmaterieel, in dienst vanaf 1953. Zie verder bij DE1/DE2.

Foto: www.autobussenwebsite.nl, model in het spoorwegmuseum te Utrecht.
blauwe reclamebanen Diagonale banen, waarvan drie naast elkaar in lichtblauwe kleur, aangebracht op gele treinen, waarop de mogelijkheid bestaat reclame te maken. De banen worden in 1968 ingevoerd, tijdens Spoorslag '70. Behalve op de gehuisstijlde gele treinen, worden er ook blauwe reclamebanen aangebracht op treinen die nog zijn voorzien van het kleurenschema van 1953, namelijk elektrische treinen met een grasgroene kleur, dieseltreinen met een rode kleur en getrokken reizigersmaterieel dat donkerblauw is. De banen lopen altijd van linksonder naar rechtsboven, op beide kanten van de trein. Op de mBDk van de DE3 uit 1960 komen wegens ruimtegebrek slechts twee diagonale banen naast elkaar. In 2013 is het grootste gedeelte van alle treinen voorzien met blauwe reclamebanen uit het wagenpark van de NS verdwenen.
Blokkendoos Bijnaam voor het treintype mat '24, het elektrisch buffermaterieel uit 1924. De rijtuigen danken hun bijnaam aan hun hoekig uiterlijk.
Berkhof Carrosseriebouwer vanaf 1970. In 1989 neemt Berkhof Valkenswaard de carrosseriebouwer Hainje in Heerenveen over en verandert de naam in Berkhof Heerenveen. Het bedrijf Berkhof Heerenveen bouwt voornamelijk stads- en steekbussen. In 1998 wordt Berkhof overgenomen door constructiebedrijf Van der Leegte (VDL), waarop in 2003 de naam van de bussenbouwer wordt gewijzigd in VDL Berkhof. In 2010 verdwijnt de naam Berkhof helemaal.
bolramer Bijnaam voor het type streekbus "A-road" die wordt gebouwd van 1956 t/m 1967. De bus kenmerkt zich door een bolle anti-reflex-voorruit, waar zelfs patent op rust. In eerste instantie wordt de carrosserie geleverd door Werkspoor, maar vanaf 1962 door Hainje, Van Hool, Verheul en Den Oudsten. Grote series hebben een Leyland-chassis/motor, maar er zijn ook exemplaren van Kromhout en Scania Vabis.
Zie ook:
Leyland-Werkspoor LH-WS
Leyland-Werkspoor LE-WS
Leyland-Werkspoor LE-WS/Den Oudsten
Leyland-Werkspoor LE-WS/Hainje
Leyland-Van Hool LE-HO
Bombardier Transportation Fabrikant van trein- en trammaterieel. Bouwer van ondermeer Metrotype B, R en S (voor de RET) en het dubbeldeksmaterieel DD-IRM/VIRM voor de Nederlandse Spoorwegen.
Borismaster Bijnaam voor de nieuwe Londense dubbeldekker, de opvolger van de Routemaster van AEC. Vermoemd naar Boris Johnson, de burgemeester van Londen, die het idee opvatte om weer een Londense dubbeldekker in het leven te roepen.
BOVA Autobusfabrikant in Valkenswaard, opgericht door Jacob Bots, begonnen in 1931 als houthandel, afkorting van Bots Valkenswaard. Vanaf 2003 is BOVA een onderdeel van de groep Van der Leegte. In 2010 verdwijnt de naam BOVA en heet de vestiging VDL Bus Valkenswaard.
BOVA X-Press De BOVA X-Press is een type autobus die in 1980 door de bussenfabrikant BOVA in Valkenswaard is ontwikkeld. De bus wordt alleen door de OAD aangeschaft, omdat de bij de ESO aangesloten bedrijven alleen gestandaardiseerd materiaal mogen bestellen. De X-Press is een in die tijd zeer modern ogende bus met een lage instap. Dertig jaar later is een bus met een lage instap de normaalste zaak ter wereld.
Klik op de afbeelding voor een vergrootte weergave
Brabantliner HOV-snelbus tussen Utrecht en Oosterhout enerzijds en Utrecht en Breda anderzijds. Sinds 2007 opvolger van de groene Interliner.
Breng Vervoersnaam voor de Stadsregio Arnhem Nijmegen, opererend vanaf 2009, van 2009 t/m 2012 door Novio, daarna door Hermes, beide dochterondernemingen van Connexxion. De huisstijl ziet er nogal truttig uit met veel roze, blauw en wit. Zowel in Arnhem als in Nijmegen is deze huisstijl uniform, zij het dat de bussen in Arnhem blauwe daken hebben en die in Nijmegen roze. De Arnhemse trolleybussen zijn nog steeds volledig blauw, een eis van de opdrachtgever.
Bristol Lodekka Type dubbeldekker-autobus van de Britse busfabrikant Bristol Commercial Vehicles Ltd., gebouwd van 1949 t/m 1968. Dit type autobus is lager dan de Routemaster van AEC en is dus meer inzetbaar op routes met lagere viaducten. Ook de Britse busbouwer Dennis heeft dit type in licentie gebouwd.
La Brugeoise et Nivelles (BN) Voormalig fabrikant van treinen en trams, ook bekend als BN Spoorwegmaterieel en Metaalconstructies, met vestigingen in o.a. Brugge en Nijvel. Ze bouwen trams voor de HTM in Den Haag (PCC-tram, GLT-8), het GVB in Amsterdam (Gelede trams 11G en 12G, Sneltrammaterieel S1/S2) en diverse treinstellen en locomotieven voor de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. Delen van BN zijn door Bombardier opgekocht.
Buffel Bijnaam voor het dieselhydraulische treinmaterieel DM '90. Zie aldaar.